Hållbar framtid
Syftet med Utbildningsstyrelsens handbok för hållbar utveckling är att erbjuda experter och yrkespersoner inom fostrans- och utbildningssektorn – från småbarnspedagogiken till andra stadiet och det fria bildningsarbetet – information om hållbarhetens olika dimensioner och stöd för uppnåendet av dem.
Handboken belyser hållbar utveckling och innehåller även råd, material och fallexempel som kan utnyttjas i det egna fostrings- och undervisningsarbetet. Perspektiven kan även användas som underlag för värdediskussioner i den egna arbetsgemenskapen och med eleverna samt för annan konstruktiv dialog och som tankeväckare.
Vi önskar alla aktiva och optimistiska stunder på vägen till hållbarhet!
Varför nu och inte senare?
Situationen för hållbar utveckling i Finland
Hur ser situationen ut för den hållbara utvecklingen i Finland? Vad har vi lyckats med, var har vi misslyckats?
Hur vi tar vi oss i mål
Hur går vi vidare, här i Finland och i världen?
Vi skulle inte vilja leva i en sådan tid
Vilka önskningar och farhågor har barn och unga om år 2050?
Utbildningens betydelse för uppnåendet av en hållbar framtid
Hur viktig är utbildningen som förutsättning för hållbar utveckling?
Skolorna visar vägen i sina lokalsamhällen
Kan skolorna påverka sin omgivning och samhället?
Den globala dimensionen av hållbar utveckling
Hur påverkar vår verksamhet i skolan klimatet, naturen eller de mänskliga rättigheterna?
Vad möjliggör en hållbar framtid?
De första stegen mot hållbarhet
Hurdana första steg mot hållbarhet kan vi ta i daghemmen, skolorna eller läroanstalterna?
Att leda förändring – hållbarhet som består
Hur kan du som ledare åstadkomma en förändring som gör det möjligt att uppnå en bättre framtid?
Från utvärdering till utveckling
Hur kan skolorna bedöma sin egen hållbara verksamhet och varför borde de göra det?
Lärmiljöns hållbarhet
Hur kan olika lärmiljöer göras hållbara?
Ägarskap och delaktighet på hållbarhetsstigen
Varför är i synnerhet barns och ungas delaktighet viktig på skolornas hållbarhetsstig?
Från transformativt lärande till kompetens för framtiden
Hur bör lärandet förnyas inför en hållbar framtid och de behov av kompetens som den medför?
Program för hållbar utveckling
Vad har de nationella programmen att erbjuda för hållbar utveckling av fostran och utbildning?
Att skapa en hållbar läroanstalt
Vad är receptet för en hållbar läroanstalt?
Grunderna styr stegen mot en hållbar framtid
Hållbar utveckling i läroplansgrunderna
Hur syns hållbar utveckling i planen för småbarnspedagogik och läroplansgrunderna?
En hållbar framtid som riktning för läroanstalternas värdegrund
Vad kan läroanstalterna fokusera på i sin värdegrund för att rikta in sig på framtiden på ett hållbart sätt?
Ekonomisk, social och kulturell hållbarhet
Hur stödjer de mänskliga rättigheterna, jämlikhet och växelverkan den ekologiska hållbarheten? Varför måste vi värna om mänsklighetens fenomen?
Hur verksamhetskulturen ändras
Hur kan vi stärka hållbarheten i en barngrupp? Varför syns den hållbara förändringen fortfarande inte i skolornas verksamhetskultur?
Samarbete inom hållbar utveckling
Hurdant samarbete bör skolorna genomföra med arbetslivet, internationella experter eller högskolor?
Mångsidig kompetens i hållbar utveckling
Hur ska man närma sig så komplexa fenomen som hållbar utveckling eller mångsidig kompetens?
Hållbar utveckling som yrkeskompetens
På vilket sätt sammanflätas hållbarheten med arbetslivets och yrkesutbildningens krav på kunnande?
Pedagogik som stödjer en hållbar framtid
Hurdan pedagogik stödjer barns och ungas orientering mot en hållbar framtid och hjälper dem att hitta sin egenmakt?
Svårt att få ordning på begrepp och praxis?
Handbokens författare
Handbokens huvudredaktörer är undervisningsrådet Hanna Pohjonen och projektarbetaren Anjuli Korhonen från Utbildningsstyrelsen. I Utbildningsstyrelsens redaktion ingick också undervisningsråden Kati Mikkola, Anne Liimatainen och Santeri Suvanto.