Syftet med understödet är att på ett helhetsmässigt sätt främja digitaliseringen och användningen av innovativa verksamhetssätt inom undervisningen i förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Målet är att utveckla lösningar och verksamhetsmodeller som stärker kvaliteten på lärandets digitalisering och främjar användningen av informations- och kommunikationsteknologi i enlighet med grunderna för läroplanen.
Projekten kan fokusera på ett eller flera av de tre tyngdpunkterna nedan:
- Användning av lärandeanalytik och data som berör lärandet på ett sätt som stöder den vardagliga verksamheten för eleverna, lärarna och utbildningsanordnaren.
- Öka kompabiliteten mellan digitala tjänster och produkter för lärande så att lärarens och undervisningspersonalens användarupplevelse i digitala miljöer förbättras.
- På ett helhetsmässigt sätt främja digitaliseringen hos utbildningsanordnaren, i synnerhet vad gäller strategin för användning av informations- och kommunikationsteknik, digitala lärstigar, utvärderingsverktyg för digital kompetens, det digitala ekosystemet och användningen av teknologi i lärsituationer.
Av projekten som finansieras förutsätts modeller, verksamhetssätt och lösningar som har ett nationellt nyhetsvärde och som kan spridas och användas av andra utbildningsanordnare. Projekten ska öka elevernas och undervisningspersonalens digitala färdigheter och motivation att använda informations- och kommunikationsteknologi.
Vid bedömningen av ansökningarna beaktas projektets regionala täckning och utbildningsanordnarens storlek och utgångsläge. Ansökningar önskas av olika slags och olika stora utbildningsanordnare och nätverk av sökande. I ansökningarna ska man beskriva hur man tryggar att lösningarna som utvecklas inom projektet fortsätter efter att projektet avslutats. Om man inom projektet producerar läromedel ska materialet publiceras med en öppen licens och i mån av möjlighet i tjänsten aoe.fi. Understödet kan inte riktas till anskaffning av läromedel.
Understödet kan i liten mån användas för att utveckla personalens kompetens samt för att koppla projektverksamheten till lokal, regional eller nationell tutorlärarverksamhet.
Anskaffningar av apparatur kan utgöra högst 20 procent av projektets totala kostnader.
Författningsgrund:
- Statsunderstödslagen 688/2001
- Lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet 1705/2009