Bakgrund och mål
Målet för den statligt finansierade personalutbildningen inom småbarnspedagogiken är att främja kontinuerligt lärande och lika möjligheter att utveckla den kompetens som personalen inom småbarnspedagogiken behöver. Genom personalutbildningarna stöder man verkställandet av regeringens utbildningspolitiska reformer och utvecklar den kompetens som behövs för att svara på förändringar i verksamhetsmiljön. Personalutbildningen stöder för sin del riktlinjerna i utvecklingsprogrammet som utarbetats inom lärarutbildningsforumet. Användningen av digitala lärmiljöer och lärande på arbetsplatsen främjar möjligheterna att delta i utbildning. Utgångspunkterna för att utveckla kompetensen hos personalen inom småbarnspedagogiken är att utbildningarna ska vara kunskapsbaserade och svara på framtida kompetensbehov. Deltagande i utbildning stöder de lokala utvecklings- och utbildningsplanerna samt stärker utvecklingen av kompetensen inom hela arbetsgemenskapen.
Småbarnspedagogiken styrs av Grunderna för planen för småbarnspedagogik (2022) som Utbildningsstyrelsen har utarbetat. I enlighet med grunderna för planen för småbarnspedagogik ska en inkluderande verksamhetskultur främja jämställdhet i all verksamhet. För att kunna utveckla verksamhetskulturen är det viktigt att attityder i anslutning till jämställdhet diskuteras i arbetsgemenskapen. Småbarnspedagogiken ska vara genussensitiv. Personalen ska uppmuntra barnen att göra val oberoende av könsbundna eller andra personrelaterade stereotypa rollmönster och förväntningar. Personalen ska lägga märke till om det förekommer ojämlikt bemötande bland barnen och ingripa på ett finkänsligt och konsekvent sätt. Positiv och uppmuntrande kommunikation stöder utvecklingen av barnets identitet och självkänsla.
Småbarnspedagogiken har som uppdrag att stärka färdigheter som hör samman med barnens välbefinnande, säkerhet och trygghet samt att handleda dem att göra val som överensstämmer med en hållbar livsstil. Målet är att stödja barnens känsla av trygghet och säkerhet, lära dem att be om och söka hjälp och att handla tryggt i olika situationer och miljöer. Alla behöver kunna ta hand om sig själva, värna om sin hälsa och trygghet. Tillsammans med barnen ska man fundera över faktorer som är förknippade med hälsa, trygghet och säkerhet. Barnens nyfikenhet gentemot sexualitet och kroppen ska handledas på ett respektfullt och för barnets ålder lämpligt sätt. Barnen ska också få handledning i att respektera sin egen och andras kroppsliga integritet.
Teman för ansökan
När ansökan görs upp väljer man först det temaområde för vilket en projektplan presenteras. Därefter väljer man den huvudsakliga målgruppen och eventuella övriga målgrupper.
Tema A)
- Genomförandet av utbildning i jämställdhet för yrkesverksamma inom småbarnspedagogiken och anskaffning av material för nätbaserade kurser.
Tema B)
- Ökad fortbildning som anknyter till kompetens för att stärka yngre barns färdigheter i anslutning till sexualitet och trygghetsfärdigheter på ett för barnets ålder lämpligt sätt.
Ansökan om understöd görs med samma blankettbotten för bägge teman. Den sökande ska i ansökan välja vilket tema ansökan riktar sig till. Om den sökande ansöker om understöd för bägge teman ska den sökande göra upp två ansökningar.
Rättsgrund och andra styrdokument:
Statsunderstödslagen (688/2001)
Statens budget 2022
Vem kan söka
Statsunderstödet kan sökas av kommuner, samkommuner, registrerade sammanslutningar eller stiftelser, universitet och yrkeshögskolor. Av de sökande organisationerna förutsätts kunskap om och erfarenhet av personalutbildning inom fostran eller undervisning.
Finansiering och finansieringsperiod
Utbildningsstyrelsen utlyser ett statsunderstöd till ett belopp av 200 000 euro för att främja jämställdhet samt kompetens för att stärka yngre barns färdigheter i anslutning till sexualitet och trygghetsfärdigheter på ett för barnets ålder lämpligt sätt enligt följande:
A) 100 000 euro för genomförandet av utbildning i jämställdhet för yrkesverksamma inom småbarnspedagogiken och anskaffning av material för nätbaserade kurser
B) 100 000 euro för ökad fortbildning som anknyter till kompetens för att stärka yngre barns färdigheter i anslutning till sexualitet och trygghetsfärdigheter på ett för barnets ålder lämpligt sätt.
Understödets användningstid börjar dagen efter beslutsdatumet och slutar 31.12.2023.
Det här specialunderstödet kräver ingen självfinansieringsandel. Den som i sista hand ska ha nytta av utbildningen är deltagaren, inte organisationen som ordnar utbildningen.
Ansökan och anvisningar
Ansökan om understöd görs elektroniskt. Ansökningstiden slutar 15.6.2022 klockan 16.15.
Ansökan ska vara sparad i det digitala ansökningssystemet senast den dag då ansökningstiden går ut klockan 16.15, då ansökningsblanketten stängs. Försenade ansökningar behandlas inte.
Den sökande ska på ansökningsblanketten ange e-postadresserna för de personer som har namnteckningsrätt och för kontaktpersonen samt den sökandes officiella e-postadress. Till dessa adresser skickas en länk om att ansökan lämnats in för handläggning samt beslutet i elektronisk form. Ansökan undertecknas inte.
Det är önskvärt att personalutbildningsprojekten inom småbarnspedagogiken genomförs i nätverk med flera aktörer så att utbildningarnas innehåll på många olika sätt anknyter till utbildningens tema. I planeringen av utbildningarna ska man fästa uppmärksamhet vid att det genomsnittliga priset per kursdeltagardag är skäligt. I samprojekt lämnar en av de sökande (projektets kontaktperson) in en enda, gemensam ansökan. Av ansökan ska framgå varje enskild aktörs roll vid planeringen, genomförandet och uppföljningen av projektet.
Det rekommenderas att ett intentionsavtal om samarbetet upprättas mellan projektparterna redan i ansökningsskedet. Efter ett positivt understödsbeslut ska kontaktpersonen ingå samarbetsavtal med projektpartnerna. Då samarbetsavtalet görs upp ska man följa Utbildningsstyrelsens anvisningar som finns på Utbildningsstyrelsens webbplats: Allmänna anvisningar för sökande och användare av statsunderstöd.
Statsunderstödet för personalutbildning täcker utgifterna för det understödda utbildningsprojektet. Det är avsett för direkta utgifter för utbildningen, som inte hade uppkommit utan projektet i fråga och som är nödvändiga för genomförandet av projektet. I genomförandet av utbildning i jämställdhet godkänns även materialanskaffningar i anslutning till nätbaserade kurser.
Endast direkta kostnader för projektet och sådana kostnadsposter som man kan visa att omedelbart har förorsakats av projektet kan finansieras med statsunderstödet. Sådana kostnader är till exempel en andel av utbildarens lön, hyra för arbetsutrymmen i proportion till den arbetstid som använts inom projektet och hyra för lokaler som använts för utbildningarna under utbildningstiden. Resekostnader godkänns enligt statens resereglemente. Kalkylerade och procentuella utgiftsposter, som inte bygger på faktiska utgifter som förorsakats av projektet och som hade uppkommit även utan projektet i fråga, godkänns inte som kostnader för det statsunderstödda projektet.
Med understödet finansieras inte till exempel forskningsverksamhet, kostnader för deltagarnas resor, måltider, kaffeservering, vikarier och inkvartering, tryckkostnader för publikationer, kostnader för styrgrupper eller andra planeringsgrupper, anskaffning av apparatur, arbetshandledning eller mentorskap i små grupper (3–5 personer). Med understödet finansieras inte heller kostnader för profilering el. dyl för enskilda deltagare. Understöd kan inte beviljas för utbildning som en enskild utbildningsanordnare (till exempel en kommun) eller huvudman för en läroanstalt ordnar för den egna personalen.
Kopplingar till andra projekt samt finansieringsformer ska tydligt beskrivas i projektplanen och i budgeten.
I användningen av statsunderstödet och i projektets ekonomi ska man iaktta anvisningarna för sökande och användare av statsunderstöd (pdf) som finns på Utbildningsstyrelsens webbplats.
Bedömning av ansökan
För ett positivt beslut krävs att
- sökanden är behörig att söka understöd
- sökanden har redogjort för användningen av tidigare beviljade understöd
- villkoren som gäller målgrupperna uppfylls
- utbildningsprojektets innehåll motsvarar det temaområde som ansökan riktar sig till
- ett budgetförslag som gjorts upp i Utbildningsstyrelsens Excelbotten har bifogats till ansökan
- projektplanen är ekonomiskt realistisk och budgeten har gjorts upp enligt anvisningarna.
Ansökningarna utvärderas enligt följande kriterier:
- utbildningen utgår från ett behov
- utbildningen är kunskapsbaserad
- målen som ställts upp för ansökan uppfylls
- långsiktighet som stöd för utvecklingen inom yrket
- handledning och stöd för att säkerställa genomförandet av utbildningsprogrammet
- den sökandes kunnande och utbildarnas behörighet
- organiseringen och genomförandet av projektet samt användningen av informations- och kommunikationsteknik
- utbildningarna genomförs som nätverksprojekt
- produkterna är ändamålsenliga och delas öppet, med en öppen licens i tjänsten aoe.fi.
Finansieringsbeslut
Besluten om finansiering fattas i september 2022 då alla ansökningar har behandlats. Besluten skickas från Utbildningsstyrelsens elektroniska statsunderstödssystem till de aktörer som anges i ansökan.
Ytterligare information ges av
Undervisningsrådet Charlotta Rehn tfn 029 533 1231