När ansökan görs upp väljer man först det temaområde för vilket en projektplan presenteras. Därefter väljer man den huvudsakliga målgruppen och eventuella övriga målgrupper. För att säkerställa utbildningens effekter önskar Utbildningsstyrelsen utbildning som överskrider utbildningsgränserna, tväradministrativ utbildning och utbildning som tar med olika intressegrupper Beroende på temat kan utbildningarna också stärka de digitala färdigheterna.
Teman för ansökan
- Utnyttjande av digitalisering i pedagogiken
- Främja välbefinnande, delaktighet och samhörighet hos den lärande gemenskapen
- Stärka stödet för lärandet, handledningen och den individuella lärstigen
Utnyttjande av digitalisering i pedagogiken
Informations- och kommunikationsteknologin medför hela tiden nya möjligheter för mångsidigare lärmiljöer och lärande. För att utnyttja dessa möjligheter krävs det att undervisningspersonalen har tillräcklig pedagogisk och digital kompetens att tillämpa informations- och kommunikationstekniken på ett effektivt sätt för att främja lärandet. För att inlärningssituationerna ska vara meningsfulla är det viktigt att välja och använda ändamålsenliga digitala resurser. Distansundervisning som genomförs på nätet förutsätter andra pedagogiska metoder av läraren än närundervisning, och ett sätt att genomföra undervisningen kan till exempel vara genom flerformsundervisning (blended learning). Det är möjligt att lära sig av modeller som utvecklats under coronapandemin samt att vidareutveckla dem och till lämpliga delar använda dem även i fortsättningen.
Syftet med utbildningen som finansieras är att förbättra undervisnings- och handledningspersonalens färdigheter att genomföra undervisning även med digitala förbindelser samt att förbättra färdigheterna i att utarbeta öppna digitala läromedel som är tillgängliga och tar hänsyn till behoven hos olika studerande samt deras delaktighet. Utbildningen kan främja användningen av digitala verktyg i undervisningen och som stöd för lärandet, öka förutsättningarna för att utveckla interaktionen och följa upp elevernas/de studerandes lärprocesser samt främja en mångsidig bedömning som stöder lärandet och främja samarbetet med vårdnadshavarna. Undervisningspersonalen behöver ha kunnande i det egna läroämnet samt i pedagogiken, didaktiken och arbetsredskapen som berör det egna området.
Datasäkerhet samt ansvarsfullt och tryggt agerande på nätet är allt viktigare förutsättningar för användningen av informations- och kommunikationsteknologi.
Detta understöd kan inte beviljas för utbildning av tutorlärare inom den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen. För tutorlärarutbildning beviljas separat finansiering.
Främja välbefinnande, delaktighet och samhörighet hos den lärande gemenskapen
Syftet med personalfortbildningen för undervisningsväsendet och småbarnspedagogiken är att erbjuda deltagarna information, metoder och verksamhetsmodeller som baserar sig på forskning och med vilka man främja barns, ungas och vuxnas välbefinnande, delaktighet och trygghet. Målet är att stärka kompetensen och färdigheterna hos personalen inom småbarnspedagogik och utbildning när det gäller att främja elevernas psykosociala välbefinnande och ork samt personalens kompetens och färdigheter att utveckla en gemenskapsfrämjande verksamhetskultur inom småbarnspedagogiken, skolorna och läroanstalterna genom sina egna läroämnen, mångsidig kompetens och yrkesövergripande samarbete. Målsättningen är att utveckla verksamhetskulturen så att varje barn, ungdom och vuxen (inkl. de yrkesutbildade inom lärandegemenskaperna) ska uppleva att hen blir sedd samt att hen är en begåvad och betydelsefull person i den egna gemenskapen. Fortbildningarna kan erbjuda ledare forskningsbaserade metoder och verksamhetsmodeller för ledarskap som berör välbefinnande och krissituationer samt ökar samhörigheten.
Stärka stödet för lärandet, handledningen och den individuella lärstigen
Fortbildningarna ska erbjuda deltagarna forskningsbaserad information, metoder och verksamhetsmodeller som stöder elevernas/de studerandes utveckling och lärande samt individuella lärstigar och ledarskap. Då stödet planeras och genomförs ska man även ta i beaktande olika specialgrupper, till exempel studerande med invandrarbakgrund.
Syftet med fortbildningen är att säkerställa det tidiga stödet och ett förebyggande förhållningssätt. Inom den grundläggande utbildningen är målet att stödja förutsättningarna för att ordna det allmänna, intensifierade och särskilda stödet samt för att integrera stödet som en del av alla undervisningssituationer i syfte att stärka inklusionen. Inom fortbildningen som berör andra stadiet är målet att stödja förutsättningarna att på en högklassig nivå genomföra och utveckla det särskilda stödet och det krävande särskilda stödet (yrkesutbildningen) samt specialundervisningen. Fortbildning kan ordnas för att utveckla undervisnings- och handledningspersonalens kompetens inom specialpedagogik, för att stärka en språkmedveten undervisning, för att ordna fortbildning för speciallärare, för att utveckla det yrkesövergripande samarbetet samt för att utveckla handledningen i anslutning till den personliga tillämpningen.
När läroplikten utvidgas stärks betydelsen av handledningen för elever och studerande i den grundläggande utbildningen, gymnasiet, yrkesutbildningen, det fria bildningsarbete och utbildningen i övergångsskedet. Syftet med personalfortbildningen är att stärka elev- och studiehandledarnas och lärarnas förutsättningar samt mångsidiga kunnande att genomföra handledningen. Målet för fortbildningarna är att utveckla och stärka genomförandet av en systematisk elev- och studiehandledning som håller hög kvalitet, samt elev- och studiehandledningens verksamhetssätt och kontinuitet under hela läroplikten.
Den utvidgade läroplikten utmanar även utbildningssystemet att utvecklas och tillämpa nya verksamhetssätt i ett yrkesövergripande samarbete, till exempel i utbildningens övergångsskeden. Syftet med fortbildningen är särskilt att främja yrkesövergripande samarbete och nya verksamhetsformer som anknyter till den utvidgade läroplikten, till exempel när det gäller sådana unga som inte tidigare har deltagit i utbildning på andra stadiet. Understöd kan också sökas för fortbildning som förbereder för att genomföra utbildning som handleder för examensutbildning i lärmiljöer som förändras. Understöd kan även sökas för att stödja genomförandet av sådana utbildningar som folkhögskolorna ordnar och som grundar sig på de nationella läroplansgrunderna (grunder för läroplanen för folkhögskolornas utbildning inom fritt bildningsarbete som riktar sig till läropliktiga) och som är en möjlighet för att fullgöra den utvidgade läroplikten