Undervisnings- och kulturministeriet har inlett ett kvalitets- och tillgänglighetsprogram för gymnasieutbildningen för åren 2021–2022. Syftet med programmet är att förbättra gymnasieutbildningens kvalitet och tillgänglighet, främja de studerandes välbefinnande samt stärka jämställdheten och jämlikheten i utbildningen. Kvalitets- och tillgänglighetsprogrammet består av flera helheter, och en av dem är en högklassig studiehandledning. Utvecklingen av studiehandledningen genomförs som en del av arbetet med att utveckla kvaliteten på gymnasieutbildningen.
Programmet för utveckling av studiehandledningen inleddes på sommaren 2020 som en del av programmet för utveckling av studiehandledningen i den grundläggande utbildningen och på andra stadiet. Målet med programmet för utveckling av studiehandledningen i gymnasieutbildningen är att utveckla verksamhetssätten och rutinerna inom handledningen så att de blir systematiska på nationell nivå och behandlar de studerande jämlikt. Målet är studie- och karriärhandledning som ges vid rätt tidpunkt och som motsvarar den studerandes behov. Med hjälp av utvecklingsprogrammet stärks framför allt handledningen för de unga som behöver mest stöd och handledning, såsom unga med inlärningssvårigheter eller psykiska symtom samt unga med invandrarbakgrund och ett främmande språk som modersmål. Vid sidan av att stärka kvaliteten på handledningen strävar man också efter att säkerställa tillräcklig handledning.
I utvecklingen av studiehandledningen utnyttjas gymnasiernas utvecklingsnätverk (LUKE-nätverket). Utvecklingen av studiehandledningen är en del av implementeringen av läroplanerna för gymnasiet. I Grunderna för gymnasiets läroplan 2019 föreskrivs närmare om handledningen och handledningens mål och innehåll. Utvecklingen av handledningen ska utifrån lagstiftningen och läroplansgrunderna betraktas som ett målinriktat samarbete mellan personalen inom gymnasieutbildningen.
I utvecklingsprojekten som beviljas understöd ska man fästa uppmärksamhet vid möjligheterna att använda digitala verktyg, system och tjänster i handledningen.
Projekten som understöds ska eftersträva sådana innovativa och konkreta resultat och produkter som kan användas även efter projektet. Verksamhetsmodellerna och produkterna som har utvecklats inom projekten ska vara skalbara och de ska kunna spridas nationellt. Det är önskvärt att resultaten i mån av möjlighet sprids på både finska och svenska.
I anslutning till projekten är det också möjligt att genomföra småskalig utrednings-, utvärderings- eller forskningsverksamhet som stöder utvecklingsarbetet.
Utöver att utveckla studiehandledningens kvalitet och tillgänglighet enligt Grunderna för gymnasiets läroplan 2019 kan projektet även ha ett eller flera av följande föremål för utvecklingsarbetet:
- Särskilda frågor som berör handledningen för studerande i gymnasieutbildningen som har fått intensifierat eller särskilt stöd i den grundläggande utbildningen
- Särskilda frågor som berör handledningen och den fortsatta handledningen för studerande med invandrarbakgrund
- Handledning som anknyter till utbildning som handleder för examensutbildning (Hux)
- Handledning för fortsatta studier och karriärhandledning under gymnasiestudiernas gång och handledning för dem som inte har fått en plats vid fortsatta studier
- Handledning som anknyter till gymnasiets samarbete med högskolor och arbetsliv samt internationalisering
- Hur man stärker framtidsperspektivet och utnyttjar prognostiseringsinformation i handledningen i gymnasiet
Ytterligare information:
Program för kvaliteten på och tillgängligheten till gymnasieutbildning