PISA (Programme for International Student Assessment) är OECD-ländernas gemensamma forskningsprogram som producerar jämförelseuppgifter om utbildningens nivå och resultat samt om lärande som sker utanför skolan.
Studien kartlägger med tre års mellanrum 15-åringars kunskaper i läsförståelse, matematik och naturvetenskaper. I studien undersöks även attityder och färdigheter som stöder lärande, lärmiljön och elevernas inställning till skolan och lärande. PISA-undersökningen genomfördes första gången år 2000, då även Finland deltog i undersökningen för första gången.
Internationella utvärderingar av utbildning
I den internationella jämförande studien TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) undersöks kunskaper i matematik och naturvetenskaper hos elever i årskurs 4 och 8 inom den grundläggande utbildningen. Syftet med studien är att producera forskningsbaserad information som används för att utveckla skolsystemet samt undervisningen i matematik och de naturvetenskapliga ämnena. Undersökningen har genomförts med fyra års mellanrum sedan 1995. Finland deltog i undersökningen första gången 1999. Undersökningen samordnas av IEA, International Association for the Evaluation of Educational Achievement.
PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) är en internationell studie som kartlägger elevers läsförståelse i årskurs 4. Syftet med studien är att utveckla utbildningssystemet och undervisningen i läsning i de deltagande länderna. Fokus ligger inte på att bedöma enskilda elever, skolor eller lärare, utan syftet är att producera tillförlitlig och mångsidig information om läsförståelsenivån och de faktorer som påverkar den. Studien har genomförts med fem års mellanrum sedan 2001. Finland deltog första gången 2011. Studien samordnas av IEA, International Association for the Evaluation of Educational Achievement.
ICCS (International Civic and Citizenship Education Study) är en internationell studie som undersöker elevers kunskaper, attityder och engagemang i samhällsfrågor och förändringar i dessa. Undersökningen genomfördes första gången år 2009, då även Finland deltog i undersökningen för första gången. Undersökningen samordnas av IEA, International Association for the Evaluation of Educational Achievement.
ICILS (International Computer and Information Literacy Study) är en internationell studie som undersöker multilitteracitet, användning av datorer och datalogiskt tänkande samt lärarnas och skolornas beredskap för att använda informations- och kommunikationsteknik i undervisningen. Målgruppen är elever i årskurs 8 samt lärare och rektorer i skolorna. Studien genomfördes första gången 2013 och Finland deltog för första gången 2018. Undersökningen samordnas av IEA, International Association for the Evaluation of Educational Achievement.
PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies) är ett program som samordnas av OECD. Inom programmet samlar man in jämförbar information om grundläggande färdigheter hos vuxna i åldern 16 till 65 år i olika länder. PIAAC-undersökningen är även känd internationellt som Survey of Adult Skills. I undersökningen kartläggs den vuxna befolkningens färdigheter i att läsa, räkna och lösa problem. I undersökningen ingår frågor om respondenternas utbildning, arbetserfarenhet och användning av färdigheter i arbetet och på fritiden. Målet för undersökningen är att kartlägga om den vuxna befolkningens grundläggande färdigheter motsvarar behoven i dagens arbets- och vardagsliv och undersöka sambandet mellan grundläggande färdigheter och socialt och ekonomiskt välbefinnande. Den första datainsamlingen genomfördes 2011–2017 (i Finland 2011–2012) och de första resultaten offentliggjordes 2013. Den andra undersökningsomgången inleddes i september 2022.
TALIS (Teaching and Learning International Survey) är en studie som leds av OECD. I den internationella studien undersöks undervisning och lärande. I studien kartläggs lärarnas och rektorernas egna uppfattningar om deras yrkesmässiga utveckling, arbetsatmosfären i skolan och skolans ledning och hur dessa inverkar på undervisningen och lärandet. Målet för studien är att producera internationella jämförelseuppgifter om praxis för undervisning, lärande och ledning samt faktorer med koppling till högklassig utbildning. Studien har genomförts med fem års mellanrum sedan 2008. Finland deltog i undersökningen första gången 2013.
Updated