Barnets plan för småbarnspedagogik - blankettbotten och anvisningar
Anordnarna av småbarnspedagogik kan också använda blanketter som de själva har utarbetat. Blanketterna ska innehålla alla de uppgifter som förutsätts i grunderna för planen för småbarnspedagogik. Anordnarna av småbarnspedagogik kan också använda Utbildningsstyrelsens blankettbotten som underlag för den egna blanketten.
För varje barn på ett daghem eller i familjedagvård ska en individuell plan för småbarnspedagogik göras upp i samarbete med barnet och vårdnadshavarna (lagen om småbarnspedagogik, 580/2015, 7 a §). Syftet med barnets plan för småbarnspedagogik är att sätta upp gemensamma mål och gemensamt komma överens om hur barnets individuella utveckling, lärande och välbefinnande ska främjas på ett planmässigt sätt i småbarnspedagogiken. Den kan också vara ett verktyg i planeringen av stöd för barnets utveckling och lärande.
Om barnet deltar både i förskoleundervisning och småbarnspedagogisk verksamhet, kan målen och de omständigheter som ska beaktas i småbarnspedagogiken skrivas in i barnets plan för lärande i förskoleundervisningen. Om man inte gör upp en plan för barnets lärande i förskoleundervisningen, kan målen och behoven i förskoleundervisningen beaktas i barnets plan för småbarnspedagogik.
Ytterligare information:
specialsakkunnig Kati Costiander, tfn 029 533 1526, specialsakkunnig Pia Kola-Torvinen, tfn 029 533 1525, specialsakkunnig Kirsi Tarkka, tfn 029 533 1527, specialsakkunnig Charlotta Rehn, tfn 029 533 1231