Eleverna i grundskolan föredrar allt jämnt engelskan då de väljer språk
Att engelskan är populär förklaras av dess ställning inom den globala kommunikationen. Finländarna behärskar engelskan väl och många tänker att kunskaper i andra språk inte behövs. Att så få studerar andra språk beror inte enbart på att man inte skulle förstå värdet i mångsidiga språkkunskaper: det handlar också om vilka möjligheter språkstudier som erbjuds. Bland annat kommunens storlek, invånarantal, befolkningsstruktur och det allmänna ekonomiska läget skapar sina egna förutsättningar för i vilken omfattning utbildningsanordnaren kan erbjuda studier i olika språk.
Av A1-språken som är gemensamma för alla är engelskan vanligast, av B1-språken svenskan
Språkundervisningen inleds senast i årskurs 3 med A1-språket som är gemensamt för alla. Från och med 2020 inleds språkstudierna redan på våren under årskurs 1. 90 % av eleverna i grundskolan studerar engelska som A1-språk. Knappt 6 % av eleverna läser finska, som är det vanligaste A1-språket i svenska skolor. Andelen som läser tyska, franska och svenska är cirka en procent, ryska och spanska läses även mer sällan.
Andra språk än engelska läser man främst i Nyland. Där bor bland annat 80 % av dem som läser A1-franska och 50 % av dem som läser A1-tyska. Ryska läser man mycket i Södra Karelen och spanska i Birkaland.
Det gemensamma B1-språket börjar man läsa senast i årskurs 6. B1-språket läses framför allt i de finskspråkiga skolorna, där det oftast är elevernas andra inhemska språk svenskan. Mindre än 1 % av eleverna läser ett annat språk.
Eleverna väljer frivilliga språk betydligt mer sällan än för 20 år sedan
Både i lågklasserna och i högklasserna läser man frivilliga språk. A2-språket påbörjas oftast i årskurs 4 eller 5 och B2-språket i årskurs 7–9. Intresset för frivilliga språk var som störst i medlet av 1990-talet, då de lästes av cirka 40 % av årsklasserna. År 1997 läste 41 % av femteklassarna A2-språk, medan 27 % gjorde det år 2017. År 1996 läste 43 % av eleverna i årskurs 7–9 B2-språk, medan siffran år 2017 var bara 17 %.
De regionala skillnaderna i hur mycket man läser frivilliga språk är stora. I många kommuner begränsas möjligheterna att bilda undervisningsgrupper för frivilliga språk av det fastställda minimiantalet elever, som inte varje år uppfylls. Bara i hälften av de finländska kommunerna studerar man A2-språk och vissa kommuner har helt slutat erbjuda A2-språk. I Satakunta, Päijänne-Tavastland, Södra- och Norra Savolax samt i Södra- och Norra Österbotten läser mindre är 10 % av eleverna i årskurs 5 A2-språk, i Kajanaland endast 4 %. I Nyland, Birkaland och Södra Karelen läser fler än var fjärde elev i årskurs 7–9 B2-språk medan andelen i de övriga landskapen är färre än var femte.
Som A2-språk väljer man oftast engelska, vilket 8 % av eleverna i årskurs fem gjorde år 2017. 6 % läste svenska och tyska medan 3 % läste franska. De mest populära B2-språken var tyska, franska och spanska. Av eleverna i årskurs 7–9 läste 5 % tyska, 2,5 % franska och 2 % spanska år 2017.
Flickorna läser flera språk och mera mångsidigt än pojkarna
Flickorna gör mångsidigare språkval redan när det gäller A1-språket som är gemensamt för alla: pojkar i årskurserna 1–6 väljer oftare engelska medan flickorna är i majoritet när det gäller val av svenska, franska tyska, ryska eller spanska.
Av dem som valde frivilliga A2-språk var nästan 56 % flickor och av dem som valde B2-språk var drygt 64 % flickor. Flickornas andel var störst bland dem som läste A2-franska och A2-ryska (över 60 %) och bland dem som läste franska och italienska som B2-språk (75 %) och spanska som B2-språk (70 %).
I svenskspråkiga skolor läser nästan alla elever två A-språk
Nästan 90 % av eleverna i svenskspråkiga skolor läser det andra inhemska språket, dvs. finska som A1-språk. Det näst vanligaste A1-språket är engelska, som man studerar speciellt på Åland och i sådana områden där eleverna redan av andra skäl behärskar finskan väl. Eleverna börjar allt oftare läsa språk redan i årskurs 1 eller 2: år 2017 hade 80 % av eleverna i årskurs 2 i de svenskspråkiga skolorna börjat läsa A1-språk.
Eleverna i svenskspråkiga skolor börjar ofta läsa A2-språk redan i årskurs 4. År 2017 läste nästan 99 % av eleverna i årskurs 5 A2-språk, som för de flesta var engelska.
Svenskspråkiga elever i årskurs 7–9 läser oftare frivilliga språk än jämnåriga finskspråkiga elever. År 2017 läste 32 % av eleverna i årskurs 7–9 tre eller fyra språk, medan andelen av de finskspråkiga var 20 %. Likaså nöjde sig 65 % av de svenskspråkiga eleverna med de två obligatoriska språken, medan motsvarande siffra i de finskspråkiga skolorna var 79 %.
I de svenskspråkiga skolorna läste nästan 30 % av eleverna i årskurs 7–9 B2-språk år 2017. Hälften av dem valde tyska och en fjärdedel valde franska.