Nyheter

I framtiden behövs mångsidigt kunnande inom vattensektorn

Aktuellt Prognostisering
I utbildningar inom vattenbranschen behövs bredare samarbete mellan utbildningsorganisationerna, eftersom framtidens kunnande består av en kombination av kunskaper och färdigheter som behövs inom olika områden. Utöver ett mångsidigt kunnande om vattensektorn behöver de yrkesverksamma inom området bland annat kunnande inom teknologi, dataanalytik, riskhantering och arbetsprocesser.
Flygfoto av en damm mitt i skogen. Dammen reflekterar himlen och molnen

En arbetsgrupp bestående av sakkunniga inom olika branscher utreder i en färsk rapport (på finska, Vesi vanhin voitehista. Vesialan tulevaisuuden osaamistarpeet) vilka kunskaper och färdigheter som behövs inom vattensektorn under de kommande 10–15 åren. Arbetsgruppen ger även förslag på hur man ska kunna garantera det kunnande som behövs i framtiden.

Med resultatet av prognostiseringsarbetet som gjorts under ledning av Prognostiseringsforum för kunnande strävar man efter att svara på de behov av kunnande som finns inom utbildningsförvaltningen, utbildningsanordnarna och vattenbranschens företag. Resultatet av arbetet kan användas till exempel för att utveckla examensgrunder, läroplaner och examenstrukturer.

Dataanalytik, riskhantering och mångsidighet

Av dem som arbetar inom vattensektorn krävs i framtiden i första hand inte nya kunskaper och färdigheter, utan tyngdpunkterna för kunnandet som behövs förändras och det kommer att finnas efterfrågan på nya kombinationer av kunnande. En stor del av branscherna där det i framtiden behövs kunnande om vattensektorn är sådana där det redan nu finns behov av sakkunskap.

Speciellt eftertraktade är personer som har kunskap om större helheter och som kan tillämpa sitt kunnande i en omgivning som förändras snabbt och där internationaliseringen får en allt större roll.

I alla arbetsuppgifter inom de områden som granskats i rapporten framhävs ett behov av ett mångsidigt kunnande om vattensektorn och en förmåga att hantera helheter. I framtiden kommer det att finnas allt fler uppgifter på sakkunnignivå och betydelsen av kommunikation och rådgivning ökar. Även förmågan att planera och använda informations- och kommunikationsteknologi samt applikationer och analytik blir allt viktigare.

I olika uppgifter inom vattensektorn behövs kunnande om framför allt digitalisering och artificiell intelligens, såsom dataanalytik, samt sakkunskap om effektiva arbetsprocesser, kunskapsbaserad ledning och riskhantering. Centralt är också att ha kunnande om produktutveckling och marknadsföring inom teknologi samt en förmåga att utveckla organisationens kommunikation och modeller för samarbete och nätverk.

Samarbete mellan olika branscher behövs i utbildningarna inom vattenbranschen

Inom utbildningen är det även i framtiden viktigt att säkerställa det grundläggande kunnandet om vattensektorn. Centrala kompetensområden anses vara användning och skydd av vattenresurser samt vattentäkt, -rening och -distribution. Viktiga områden är också byggande, underhåll och sanering av vatteninfrastruktur.

Utbildningarna ska erbjuda mångsidiga och tvärvetenskapliga kompetenshelheter med anknytning till vattensektorn. För att säkerställa det här bör de studerande ha möjlighet att förena studier inom vattenbranschen med examina inom andra områden. Utbildning som anknyter till vattensektorn borde i högre grad ingå i alla branscher och kunnandet om vattensektorn borde utvecklas ur ett mångsidigt perspektiv.

Inom alla utbildningsstadier borde det finnas tydliga studievägar för att förvärva kunnande om vattensektorn. Genom att behandla vattenrelaterade innehåll i undervisningen i allt från den grundläggande utbildningen till högskoleutbildningen kan man stödja utvecklingen av kunskaperna och färdigheterna om vattensektorn inom alla branscher.

Ett viktigt mål är att stärka vattensektorns dragningskraft så att det också i framtiden finns kompetent arbetskraft. För det här behövs mångsidigare information om branschens utvecklingstrender och uppgifter. Resurserna för utbildningen borde riktas till de områden där man förutspår att det kommer att finnas brist på kompentent arbetskraft och efterfrågan på utexaminerade.

Det kontinuerliga lärandet, såsom påbyggnadsutbildning och examensinriktad fortbildning, har en viktig roll i synnerhet när det gäller att fördjupa och vidareutveckla kunnandet under arbetskarriärens gång.
 

Publikationen Vesi vanhin voitehista. Vesialan tulevaisuuden osaamistarpeet

  • Vattensektorn har i rapporten avgränsats så att den omfattar vattenförsörjning, vattenskydd och hantering av utsläpp. De här områdena granskades utgående från följande branscher: lantbruk och trädgårdsbranschen, fiskerihushållning och vattenbruk, skogsbruk och skogsindustri, livsmedelstillverkning och vattenförsörjning.
  • I publikationen presenteras kartläggningen som gjorts av en grupp som arbetat med prognostisering av framtidens behov av kunnande inom vattensektorn. I arbetet har medverkat en bred skara sakkunniga från olika branscher. Arbetsgruppen har haft företrädare för bland annat företag, utbildningsorganisationer, studerande, arbetsgivare- och arbetstagarorganisationer samt forskning och förvaltning.
  • Prognostiseringsprojektet baserar sig på en prognostiseringsplan som gjorts upp av Prognostiseringsforum för kunnande. Prognostiseringsforum för kunnande är undervisnings- och kulturministeriets och Utbildningsstyrelsens gemensamma sakkunnigorgan. Processen genomfördes av sakkunnigorganisationen KPMG Oy Ab.

Ytterligare upplysningar:

Undervisningsrådet Ilpo Hanhijoki, ilpo.hanhijoki [at] oph.fi (ilpo[dot]hanhijoki[at]oph[dot]fi), tfn 029 533 1057