Nyheter

Belönade eTwinning-projekt utvecklade språkkunskaper och lärde deltagarna samarbeta internationellt över nätet

Aktuellt Grundläggande utbildning Erasmus+ eTwinning Digitalisering Internationalisering Främmande språk Samhällslära Omgivningslära Allmänbildande utbildning
De bästa finländska eTwinning-projekten år 2020 har utsetts. De belönade projekten är "Listen to my radio: Breaking news" av Karkun evankelisen opiston lukio och "Women who changed the world" av Oulun normaalikoulu. I projekten, som har genomförts under coronapandemin, låg fokus på att använda digitala plattformar i internationellt samarbete.
Sanapilvi

eTwinning är ett digitalt verktyg och nätverk som finansieras av EU:s Erasmus-program och som erbjuder europeiska skolor möjlighet att vara i kontakt med varandra och samarbeta internationellt över nätet. Varje år utdelas i Finland ett nationellt pris åt de bästa eTwinning-projekten. Vinnarna utses av Finlands eTwinning-team.

De bägge belönade projekten omfattar element som är karakteristiska för ett lyckat eTwinning-projekt: elevernas aktiva deltagande, samarbete, mångsidig användning av digitala verktyg och pedagogiska innovationer.

Språkkunskaper och podcastar

Målet för eTwinning-projektet som genomfördes av Karkun evankelinen opisto var att de studerande skulle lära sig använda engelska på ett naturligt sätt i internationellt samarbete. Samtidigt lärde man sig genom arbeten i grupp att använda digitala vekrtyg och program. I projektet medverkade förutom finländare även gymnasiestuderande från Tyskland, Belgien, Spanien, Italien och Turkiet. – Vi studerar språk för att vi ska kunna ha kontakt även med andra än med finländare. Därför är det viktigt att få genuina upplevelser av att kommunicera på ett främmande språk, säger engelskaläraren Anna-Kaisa Ruski som koordinerat projektet. I podcast-avsnitten som de studerande producerat diskuterade man vilken betydelse läsningen har för unga samt målen för FN:s program för hållbar utveckling Agenda 2030. Projektet kombinerade alltså på ett mångsidigt sätt olika läroämnen med studierna i ett främmande språk.

Utöver att de gymnasiestuderande fick öva sina språkkunskaper öppnade projektet också för nya möjligheter till samarbete utanför den egna skolan och gav dem erfarenhet av att det är möjligt att göra instressanta saker var man än befinner sig. –  Vi är en liten skola som inte är så centralt belägen, och ibland känner de studerande att de inte får riktigt lika bra möjligheter som de studerande som går i skola i städerna. Därför var det här projektet viktigt för dem. – Visst tyckte de studerande ibland att projektet medförde extra arbete för dem, men de var beundransvärt flitiga och upplevde att de lärde sig sådana kunskaper i engelska som de annars inte skulle ha fått. Under projektet fick de studerande mera mod att använda språket.

I digitalt samarbete blir alla hörda

Eleverna i Oulun normaalikoulu genomförde i sitt eTwinning-projekt i samarbete med elever från 12 olika länder en digital lärmiljö där man lyfter fram historiskt betydande kvinnor. Projektet påbörjades ungefär samtidigt som världen stannade upp på grund av coronapandemin. – Alla fick samtidigt övergå till distansundervisning. Alla fick lära sig man ska fungera i distansundervisningen i den egna skolan, och därför hade eleverna från olika länder inte så mycket kontakt med varandra virtuellt som ursprungligen var tanken, även om projektet som helhet genomfördes i samarbete, konstaterar lärare Raija Kärkkäinen. 

Utöver kreativt arbete lärde sig eleverna också samarbetsfärdigheter. – Eleverna var väldigt ivriga och kunde till och med kvällstid be om hjälp av läraren för att utföra sin andel av arbetet, berättar lärare Vuokko Kangas. Även sådana elever som kanske annars inte tar ordet så ofta, kunde skicka meddelanden åt lärarna. – Jag tycker därför också att det digitala samarbetet är så betydelsefullt, eftersom alla, även mer tystlåtna elever, blir hörda. På det här sättet uppfylls jämlikheten ännu bättre.

De färdigheter eleverna utvecklat i projektet har varit till nytta i distansundervisningen också senare. – Eleverna lärde sig arbeta i små grupper i digitala miljöer. Det här verksamhetssättet kommer att leva kvar efter projektet, berättar Vuokko Kangas. Även elevernas språkkunskaper utvecklades otroligt mycket under projektets gång.

Oulun normaalikoulu är en övningsskola. Raija Kärkkäinen tycker det är värdefullt att lärarpraktikanterna kunde vara med i projektet, även om skolans roll i egenskap av övningsskola medförde utmaningar gällande tidtabellen. 

Utöver att få arbeta tillsammans med eleverna och den fina respons som eleverna gett, tycker Raija Kärkkäinen också att det mest lyckade med projektet har varit att i samarbete med tolv länder kunna skapa en gemensam digital plattform. – Eleverna var väldigt stolta över sitt eget arbete, till exempel en digital tidning där man berättar om Minna Canth. De tackade oss lärare många gånger i efterhand för att de fick hjälp med att göra tidningen.

Projektet var på många sätt belönande även ur lärarens perspektiv. – Deltagandet i ett internationellt projekt har gett energi och möjligheter att utveckla det egna arbetet som lärare, konstaterar Raija Kärkkäinen. – Det var fint att se vi fick allt att fungera trots utmaningar och att vi tillsammans med så här många länder kunde uppnå så fina resultat. 

eTwinning främjar samarbetet mellan skolor med hjälp av digitala vekrtyg och erbjuder skolorna stöd, utrustning och tjänster. Nätverket erbjuder också lärarna möjlighet att delta i avgiftsfri fortbildning. I Finland använder ungefär 8 600 lärare eTwinning och i hela Europa ungefär 920 000 lärare.

Ytterligare information

  • Programsakkunnig Riikka Aminoff, tfn 029 533 1387, riikka.aminoff [at] oph.fi 
  • Programsakkunnig Olga Lappi, tfn 029 533 1593, olga.lappi [at] oph.fi