De bästa eTwinning-projekten år 2021 betonade interaktion och gemenskapsfrämjande verksamhetssätt
eTwinning är ett nätbaserat verktyg för internationalisering som finansieras av EU:s Erasmus+-program. Verktyget erbjuder europeiska skolor möjlighet att vara i kontakt med varandra och att samarbeta internationellt med hjälp av digitala förbindelser. Varje år belönas de bästa eTwinning-projekten i respektive land med ett nationellt pris. De finländska pristagarna väljs av eTwinning-teamet vid Erasmus+-programmets nationella kontor, alltså vid Utbildningsstyrelsen.
En virtuell resa i hjärtat av Europa
I projektet ”A wonderful journey” vid Lapin koulutuskeskus REDI gjorde de studerande en virtuell tågresa. Deltagarna var förutom från Finland även från Polen, Tjeckien, Serbien, Turkiet, Grekland, Italien, Frankrike och Portugal. År 2021 firades tågresornas temaår i Europa, och därför var det också en naturlig tidpunkt för precis ett sådant här projekt.
En av målsättningarna för projektet var att de studerande skulle bli mer medvetna om de miljövänliga och trygga aspekterna då man reser med tåg. Andra teman som berör flera läroämnen var bland annat nationalitet, geografi, språk, kulturhistoria och datateknik. Projektet utvecklade också de studerandes färdigheter att arbeta i grupp samt deras kritiska tänkande och problemlösningsförmåga.
– De studerande fick själva komma med idéerna och planera alla skeden av resan: var man äter och övernattar och vilka resmål man bekantar sig med, berättar läraren i turism Mari Jokela. I början av projektet ordnade vi en affischtävling med temat tågresor, där vi först valde ett bidrag från varje land och sedan röstade om den bästa affischen för hela projektet. Därefter kunde själva planeringen av resorna börja i mindre grupper. På Europadagen gjorde skolorna egna videor som laddades upp på den gemensamma arbetsplattformen. Slutligen sammanställdes också en bilderbok över resorna. Under en träff över nätet med de andra projektdeltagarna presenterade man sin hemort för de andra och ställde olika frågor till de andra ländernas studerande.
– De studerande lärde sig väldigt mycket om olika städer under projektets gång, säger Mari Jokela. Under den virtuella resan fick man bekanta sig med olika städers kultur, geografi och historia samt med kända personer, matkultur och viktiga byggnader och andra landmärken. De studerande deltog i projektet i huvudsak under lektionerna inom delområdet ”Att verka i samhället och som medborgare”. Ett mål för projektet var också att bekanta sig med Europeiska unionens verksamhet och lära sig formulera motiverade synpunkter.
Deltagarna i projektet var i väldigt olika åldrar: mellan 12 och 20 år. Bland de polska projektdeltagarna fanns studerande med specialbehov som deltog med en assisterande handledare. De studerande samarbetade både med studerande från samma land och från andra länder. Interrail-resan genom Europa planerades i grupper med studerande från olika länder. Varje grupp handleddes av en lärare.
– Här förverkligades verkligen eTwinning-verktygets principer om grupparbete, och samarbetet lyckades väldigt väl både mellan de studerande och lärarna, konstaterar Mari Jokela.
Studier i engelska med genuina kommunikationssituationer
Syftet med eTwinning-projektet ”Developing English Communicative Competence through Creative Methods” vid Oriveden yhteiskoulu var att erbjuda eleverna möjlighet att med nya metoder öva på att kommunicera på engelska. – Eleverna fick öva på att använda ett främmande språk i mångsidiga och varierande situationer, berättar språkläraren Jenni Decandia. Man fick använda engelska språket såväl muntligt som med olika applikationer. Målet var bland annat att uppmuntra eleverna att använda sig av mångsidiga sätt att lära sig engelska och att sporra dem att delta i diskussioner och uttrycka sina åsikter på engelska på ett sätt som motsvarar deras ålder.
Eleverna fick delta i projektet utifrån sitt eget temperament och kunnande. – Uppgifterna skräddarsyddes för var och en: en del tycker till exempel inte så mycket om att uppträda eller att uttrycka sig muntligt på engelska, konstaterar Jenni Decandia. Alla elever fick möjlighet att vara med i projektet på sitt eget sätt. I projektet deltog elever från årskurserna 7–8, och deltagarna kom förutom från Finland även från Turkiet, Rumänien och Italien. Eleverna deltog i huvudsak i projektet i samband med lektionerna i engelska, men man samarbetade också med läroämnena bildkonst och huslig ekonomi.
Ett fyndigt sätt att studera engelska var att skriva om välbekanta sagor med ord som var anpassade till nutid. Sagorna skrevs på Google Docs-plattformen i grupper med elever från olika länder. – Då man arbetade i grupper med många nationaliteter var det viktigt att det fanns en lärare som handledde och på förhand planerade lektionen, berättar Jenni Decandia.
Deltagarna i grupparbetet valdes utifrån elevernas intresse och kunskapsnivå så att alla skulle få tillräckligt utmanande uppgifter och gott om upplevelser av att lyckas. En idé i projektet var också att pröva på olika digitala verktyg. Eleverna fick välja och även själva föreslå digitala verktyg, som alla sedan bekantade sig med. Man genomförde varje månad de planerade aktiviteterna med hjälp av olika verktyg. Alla skolor som deltog i projektet medverkade i aktiviteterna som varierade varje månad, och på det sättet fick alla bekanta sig med det verktyg som valts för månaden i fråga. – Olika verktyg och program, mångsidiga arbetssätt och ett verksamhetssätt som engagerar eleverna gjorde det möjligt för eleverna att bli inspirerade av arbetet, och var och en fick möjlighet att utveckla sitt eget kunnande utifrån sina egna utgångspunkter, berättar, Jenni Decandia.
Under projektets gång fick eleverna erfarenheter av att arbeta på ett främmande språk i en mångkulturell miljö. – De lärde sig att olika länder har olika kulturer och att det är något som man behöver beakta när man samarbetar, konstaterar Jenni Decandia. – Det var fint att kunna följa med hur vissa elever så självständigt och ivrigt tog sig an uppgifterna. En del av mina elever lärde känna eleverna i partnerskolorna så pass väl att de blev vänner under projektet och numera hör av sig till varandra dagligen på sin fritid!
Som ett gemensamt slutarbete genomförde man en virtuell utställning på emaze-plattformen samt material för undervisning i engelska, “Conversation Book - English in Everyday Life” och “Daily Conversation Guide”, som Jenni Decandia har spridit åt sina kolleger.
– Ett sådant här projekt där de unga erbjuds möjlighet att bekanta sig med andra unga från olika länder och arbeta med dem på olika sätt ger en känsla av att lyckas och av att man på riktigt klarar sig på ett främmande språk, konstaterar Jenni Decandia. – Efter den här erfarenheten vågar de unga modigare uttrycka sig själva på ett främmande språk.
eTwinning främjar samarbetet mellan skolor med hjälp av digitala verktyg och erbjuder skolorna stöd, utrustning och tjänster. Nätverket erbjuder också lärarna möjlighet att delta i avgiftsfri fortbildning. I Finland använder ungefär 9 300 lärare eTwinning och i hela Europa ungefär 1 050 000 lärare.
Ytterligare information:
Programsakkunnig Riikka Aminoff, tfn 029533 1387, riikka.aminoff [at] oph.fi
Programsakkunnig Olga Lappi, tfn 029 533 1593, olga.lappi [at] oph.fi