Nyheter

OperaVision utvecklas ständigt och erbjuder gratis tillgång till operakonst

Erfarenheter Kulturväsendet Kreativa Europa Digitalisering Internationalisering
OperaVision är en onlinetjänst där man gratis kan ta del av operainspelningar och livesändningar. Tjänsten har utvecklats i tre projekt finansierade av EU:s Kreativa Europa-program, och 30 operahus från 17 länder är redan involverade.
Karita Mattila Suomen Kansallisoopperan lavalla
Karita Mattilas föreställning Koko Karita sändes live på OperaVision-plattformen i maj 2022.

Skulle du vilja se till exempel operorna Rhenguldet, Turandot eller Den flygande holländaren, men en operascen ligger långt borta eller du har inte råd med det? Inga problem, eftersom alla tre föreställningar som bäst kan ses och höras gratis på nätet. Dessutom kan du i inspelningarna kika bakom kulisserna och träffa dem som arbetar på operan.

År 2014 lanserades onlinetjänsten The Opera Platform, som numera heter OperaVision. Det är en onlinetjänst som tillhandahålls av Opera Europa och ger tillgång till operainspelningar och direktsändningar av opera gratis.

I bakgrunden till tjänsten finns projektet European Opera Digital Project, som fått finansiering från EU:s Kreativa Europa-program. Projektet genomfördes 2014–2017 och Finlands nationalopera och -balett deltog i det. Samarbetet har fortsatt och det senaste projektet går under namnet OperaVision Next Generation. I projektet kommer föreställningar att spelas in och visas på OperaVisions webbplats fram till slutet av 2024. Inspelningarna kan vanligtvis ses i 3–6 månader.

– Poängen är att sprida operakonsten. Projektets nya fokus är att ge unga solister möjlighet att visa sina förmågor, berättar Mikko Hannuksela, inspelnings- och evenemangsproducent vid Nationaloperan och -baletten.

Enklare kostnadsrapportering

Eftersom webbplatsen redan finns består Finlands Nationaloperas bidrag till projektet av att spela in husets egna föreställningar. Föreställningarna kan även ses live i Nationaloperans och -balettens egen onlinetjänst Stage24 och antingen på Yle Arenan eller Helsingin Sanomats HS Live. Nationaloperan gör årligen flerkamerainspelningar av cirka åtta föreställningar.

I projektet OperaVision Next Generation sände Nationaloperan Karita Mattilas föreställning Koko Karita live i maj 2022. I februari 2023 kommer Nationaloperan att direktsända operan Turandot och i februari 2024 operan Eugen Onegin. Båda föreställningarna kan också ses senare som inspelningar.

I projektet har vi möjlighet att påverka utvecklingen av den digitala scenkonsten. Vi skapar nya upplevelsemöjligheter för opera och balett.

Hannuksela uppskattar den lättare administrationen och det förenklade rapporteringsförfarandet i det nya Kreativa Europa-programmet som startade 2021.

– Under den första projektperioden måste revisorer kontrollera varje kvitto. Nu däremot får vi en viss klumpsumma från OperaVision och behöver inte specificera varje utgift utan endast rapportera vad vi använt pengarna till.

Tröskeln för att gå på opera blir lägre och publiken diversifieras

De första livesändningarna gjorde Nationaloperan och -baletten i slutet av 2015. Hannula berättar att Nationaloperan sedan början av 2016 sänt närmare 60 helkvällar live.

När den globala pandemin slog till hade många operahus inget innehåll som de kunde erbjuda digitalt.

– Vi däremot råkade ha innehåll. Vi har vanligtvis haft cirka en miljon digitala tittare per år, men under coronan steg antalet till 3,5 miljoner tittare, säger Hannuksela.

Det är fortfarande så att de flesta som ser Nationaloperans inspelningar är finländare, endast 10–15 procent av dem ser på inspelningarna utanför Finlands gränser.

– Tack vare OperaVision har vår publik diversifierats och blivit mer internationell. Plattformen är en bra extra kanal för vår synlighet. I och med dessa olika streamingtjänster har vi fått tittare från till exempel Lappland. Att åka på turné runt Finland med all rekvisita skulle vara ekologiskt ohållbart och svårt att genomföra. Det är också få platser som har en så stor scen som vi behöver.

Att se en opera digitalt kan också sänka tröskeln för att köpa en biljett till operasalongen. Enligt Hannuskela har streamingtjänsterna verkligen ökat Nationaloperans och -balettens biljettförsäljning.

– Det verkar dock som om många har den uppfattningen att man borde klä sig riktigt fint när man går på opera. Men i Finland har man ofta på sig vardagskläder när man går på opera. På en premiär kan man givetvis klä sig i en lång aftonklänning, men på de övriga föreställningarna är det vardagligare.

Kameratekniken och kameraproducenternas kompetens utvecklas

Finlands Nationalopera och -balett är ju en stor konstinstitution, så frågan inställer sig: vilken nytta har den av det europeiska projektet?

– I projektet har vi möjlighet att påverka utvecklingen av den digitala scenkonsten. Vi skapar nya upplevelsemöjligheter för opera och balett, svarar Hannuksela.

Att delta i OperaVision har enligt honom fått Nationaloperan och -baletten att ytterligare utveckla den digitala inspelningen av konst. Inspelnings- och kamerautrustningen utvecklas på bara några år. Enligt Hannuksela förbättras kamerans styrbarhet hela tiden och den görs mindre så att den inte ska störa publiken så mycket.

– Vårt land är också litet, så det är viktigt att utveckla flerkameraproducenternas kompetens, eftersom det alltid finns brist på dem. Det finns enastående flerkameraproducenter i Finland som kan producera ett program av typen Dansa med stjärnorna, men att spela in en helkvällsföreställning på operan kräver en särskild kompetens.

Med hjälp av OperaVision kan Nationaloperan visa sina produktioner runt om i världen och bli ett ännu mer känt operahus.

Text: Elisa Helenius