Nyheter

De reviderade Kriterierna för god handledning för den grundläggande utbildningen och andra stadiet publiceras i mars

Aktuellt Yrkesutbildning Gymnasieutbildning Grundläggande utbildning Lärare och pedagogisk personal Undervisning och handledning Elevhandledning
Getty_kynät

Syftet med Kriterierna för god handledning är att stödja kvaliteten på och likvärdigheten inom handledningen för barn och unga samt att beakta den ökade betydelsen av handledning till följd av den utvidgade läroplikten. De förnyade kriterierna som publiceras i mars 2023 har utarbetats för att vara ett redskap i vardagen och en rekommendation för handledningen i den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen och yrkesutbildningen. Målet för de nationella kriterierna är att säkerställa att barnen och de unga på lika grunder har tillgång till handledning oberoende av boningsort eller omständigheter. 

Betydelsen av studiehandledning förstärktes ytterligare i och med den utvidgade läroplikten. Målet för reformen som trädde i kraft år 2021 är att alla avlägger en examen på andra stadiet. Till följd av reformen fick också utbildningsanordnarna och boendekommunerna nya handlednings- och tillsynsansvar som gäller de läropliktiga.

Utbildningsstyrelsen tillsatte vintern 2022 en arbetsgrupp för att stödja arbetet med att revidera Kriterierna för god handledning. Utkastet till Kriterierna för god handledning utarbetades inom projektet VALO, som strävar efter att främja den nationella kvaliteten på handledningen (programmet Rätt att kunna), och blev klart i juni 2022. Efter detta fortsatte arbetet med kriterierna vid Utbildningsstyrelsen och undervisnings- och kulturministeriet under ledning av sakkunniga inom handledning. Kriterierna för god handledning kommer i fortsättningen att uppdateras regelbundet.

Kriterierna för god handledning är framför allt ett redskap i vardagen för utbildningsanordnarna samt elev- och studiehandledarna, med hjälp av vilket de ska kunna säkerställa en högklassig handledning inom varje utbildningsform och på varje individuell studieväg. Kriterierna för god handledning kan även användas av till exempel elever och studerande, medlemmar i skol- och läroanstaltsgemenskapen, vårdnadshavare, intressegrupper och beslutsfattare. De tidigare kriterierna för god handledning publicerades år 2014 och därmed var det aktuellt att revidera kriterierna.

Arbetet med att revidera kriterierna genomfördes som en del av Programmet för utveckling av studiehandledningen, som lanserades år 2020 och som har bidragit till att stödja och stärka genomförandet av studiehandledningen, verksamhetssätten och samarbetet inom studiehandledningen samt handledningens kontinuitet från den grundläggande utbildningen till andra stadiet. Arbetet för att utveckla studiehandledningen har genomförts i nära samarbete mellan den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen och yrkesutbildningen.

Kriterierna för god handledning offentliggörs fredagen den 17 mars 2023 under morgonkaffet för studiehandledare kl. 8.15. Tillställningen är öppen för alla intresserade.

Mer information

  • specialsakkunnig Tiina Kärkkäinen (yrkesutbildning), fornamn.efternamn [at] oph.fi
  • undervisningsrådet Kati Taipale (gymnasieutbildning), fornamn.efternamn [at] oph.fi
  • undervisningsrådet Mia Vartiainen (yrkesutbildning), fornamn.efternamn [at] oph.fi