Nyheter

Mer stöd för användning av artificiell intelligens på Utbildningsstyrelsens webbplats – AI-kompetens främjas även i fortsättningen genom samarbete

Aktuellt Yrkesutbildning Förskoleundervisning Gymnasieutbildning Grundläggande utbildning Grundläggande konstundervisning Småbarnspedagogik Digitalisering Lärare och pedagogisk personal
På Utbildningsstyrelsens webbplats finns nu ännu mer stödmaterial för främjandet av AI-kompetens inom småbarnspedagogik och utbildning. Utbildningsstyrelsen kartlägger även med en enkät lärarnas behov av stöd när det kommer till artificiell intelligens.
Opettajia kannettavan tietokoneen äärellä kahvikupit kädessä

Vi har publicerat nytt material på vår webbplats om användning av artificiell intelligens som stöd inom småbarnspedagogik och utbildning. Vi publicerade tidigare under våren rekommendationer för användningen av artificiell intelligens inom småbarnspedagogik och utbildning. 

På den nya webbplatshelheten Stöd för utveckling av AI-kompetens finns nu följande nya innehåll:

  • Artificiell intelligens och förändringar i läskunnigheten
  • Perspektiv på föränderliga kompetensbehov

Utbildningsstyrelsen publicerar även i fortsättningen nytt material på webbplatshelheten till stöd för användning av artificiell intelligens i undervisningen. Webbplatshelheten innehåller även ett stort antal länkar till andra aktörers material om AI. Du kan också ge respons eller föreslå att material som din organisation producerar länkas till webbplatsen. 

Artificiell intelligens är en del av vårt samhälle och påverkar alla: barn, unga och vuxna. Vi behöver alla stärka vår AI-kompetens. AI-kunnighet är också en del av grunderna för läroplaner och examina. 

Artificiell intelligens är dock ännu någonting nytt och lärarna behöver stöd för sin användning av AI. Vid Utbildningsstyrelsen har vi identifierat lärarnas behov av fortbildning och söker nu sätt att svara på lärarnas behov. 

 – Artificiell intelligens innebär en stor förändring inom småbarnspedagogiken och utbildningen. Särskilt när det gäller utbildningsanordnarna kan man även med fördel tala om AI-kapacitet, där ett centralt delområde är lärarnas AI-kompetens. Hur kan vi tillsammans se till att stärka AI-kompetensen inom småbarnspedagogiken och utbildningen? Det här strävar vi efter hos Utbildningsstyrelsen genom samarbete med våra nätverk, säger Timo Sinivuori, undervisningsråd och enhetschef vid Utbildningsstyrelsen.  

Enkät om artificiell intelligens för lärare i augusti 

Uleåborgs universitet och Östra Finlands universitet genomför i år i samarbete med Utbildningsstyrelsen en enkät om artificiell intelligens för undervisningspersonalen och ledningen inom småbarnspedagogik, förskoleundervisning, grundläggande utbildning och gymnasieutbildning. Med enkäten som skickas ut per e-post utreds hur artificiell intelligens syns i lärarnas arbete samt hur lärarna använder artificiell intelligens idag och hur de önskar att de kunde använda AI i framtiden.

I enkätundersökningen granskas användningen av artificiell intelligens med tanke på kompetens, aktörskap, AI-kunnighet, ansvar och arbetsvälbefinnande. Den information som fås med hjälp av enkäten bidrar till att utveckla AI-kompetensen i undervisningen och planera stödet till lärarna. 

Enkäten genomförs på svenska i augusti 2025.

Mer information

AI-rekommendationerna: 

  • På svenska: Kristian Smedlund, undervisningsråd, kristian.smedlund [at] oph.fi (kristian[dot]smedlund[at]oph[dot]fi)

Webbplatshelheten Stöd för utveckling av AI-kompetens:

  • Päivi Leppänen, undervisningsråd, paivi.leppanen [at] oph.fi (paivi[dot]leppanen[at]oph[dot]fi)