Nyheter

Ökad delaktighet för studerande på andra stadiet

Aktuellt Yrkesutbildning Gymnasieutbildning Välbefinnande
De studerandes delaktighet har ökat inom såväl yrkesutbildningen som gymnasieutbildningen. Det har blivit vanligare att studerande deltar i planeringen, utvecklingen och utvärderingen av verksamheten inom studerandegemenskapen. Delaktigheten har ett starkt samband med ökat välbefinnande bland de studerande. Dessutom har åtgärder utförts för att främja fysisk aktivitet under studiedagen på andra stadiet.
Dekorativ bild.

De studerandes delaktighet har ökat på andra stadiet. Det här framgår av datainsamlingar om främjande av välbefinnande och hälsa i gymnasierna och inom utbildningen för yrkesinriktad grundexamen som utförts av Institutet för hälsa och välfärd och Utbildningsstyrelsen. Det finns ett starkt samband mellan delaktigheten och ökat välbefinnande bland de studerande. Under datainsamlingen hösten 2024 togs svar emot av största delen av gymnasierna (97 procent) och verksamhetsställena för läroanstalter som ordnar utbildning för yrkesinriktad grundexamen (92 procent) i Fastlandsfinland. En datainsamling om andra stadiet gjordes senast år 2022.

De studerandes välbefinnande och hälsa främjas på flera olika sätt inom utbildningen på andra stadiet. Genom till exempel olika temadagar för välbefinnande, gruppbildning och studerandekårsverksamhet kan man stödja de studerandes välbefinnande. Det finns dock skillnader mellan olika läroanstalter när det kommer till främjandet av hälsa och välbefinnande. 

– Resultaten av datainsamlingen vittnar om styrkorna och utvecklingsbehoven inom läroanstalternas arbete med att främja de studerandes välbefinnande och hälsa. Samtidigt sporrar resultaten läroanstalterna på andra stadiet att utvärdera och utveckla sin egen verksamhet, konstaterar Kirsi Wiss, projektchef på Institutet för hälsa och välfärd. 

De studerande är centrala aktörer inom gemenskapen vid läroanstalten

De studerande deltar aktivt i planeringen, utvecklingen och utvärderingen av läroanstalternas verksamhet. I de flesta gymnasier (95 procent) och yrkesskolor (93 procent) deltog de studerande i planeringen och utvecklingen av verksamhetssätt som främjar samhörigheten. Ofta deltog de studerande också i planeringen av gruppbildningen samt i behandlingen av enkätresultat eller andra sammanfattande uppgifter om de studerandes välbefinnande.

Inom yrkesutbildningen deltog de studerande oftare än två år tidigare i arbetet för att främja rökfrihet och drogfrihet (75 procent år 2024 jämfört med 65 procent år 2022).

Läroanstalterna har olika gemensamma tillvägagångssätt och anvisningar som stöder genomförandet och uppföljningen av verksamhet som främjar välbefinnandet samt förebyggande arbete och tidigt stöd. I de gemensamma tillvägagångssätten ingår bland annat anvisningar för rusmedelsförebyggande arbete, främjande av fysisk aktivitet och förebyggande av frånvaro. 

Det har blivit vanligare att man dokumenterar tillvägagångssätten och verksamhetsmodellerna på andra stadiet, men det finns variationer i hur vanligt detta är särskilt när det gäller verksamhetsställena inom yrkesutbildningen. 

– De studerande är centrala aktörer inom läroanstaltsgemenskapen och den gemensamma studerandevården. En viktig form för de studerandes delaktighet är till exempel utvecklingen av studerandekårens verksamhet. Genom att delta i studerandekårens verksamhet upplever de studerande samhörighet och delaktighet och får värdefulla arbetslivsfärdigheter. De har även möjlighet att påverka läroanstaltens verksamhet, säger Tanja Väänänen, undervisningsråd vid Utbildningsstyrelsen.

Åtgärder som främjar fysisk aktivitet under studiedagen har ökat

Åtgärder som främjar fysisk aktivitet har i huvudsak ökat jämfört med år 2022. Fysisk aktivitet under studiedagen på andra stadiet kan till exempel ha formen av funktionellt lärande, rastgymnastik och pauser för att sträcka på benen. 

Fysisk aktivitet och funktionellt lärande utnyttjades i samband med undervisningen vid en stor del av yrkesutbildningens verksamhetsställen (88 procent) och gymnasierna (77 procent). Användningen av gymnastiklokalerna i gymnasierna utanför lektioner i gymnastik under studiedagen var vanligare än två år tidigare (73 procent år 2024 jämfört med 69 procent år 2022). 

Av yrkesläroanstalternas verksamhetsställen utnyttjade 60 procent gymnastiklokalerna inomhus utanför lektioner i gymnastik under studiedagen och man samarbetade med studerandehälsovården för att främja de studerandes fysiska aktivitet. Inom studerandehälsovården kan man till exempel uppmuntra de studerande att ta sig till läroanstalten genom att promenera eller cykla.

– Det skulle vara bra att lyfta fram åtgärder för att främja fysisk aktivitet ännu mer i studerandevårdsplanerna som utarbetas av utbildningsanordnarna. Det är också viktigt att de studerande är delaktiga i planeringen och genomförandet av den fysiska aktivitet, eftersom detta ökar motivationen och förståelsen för den fysiska aktivitetens betydelse med tanke på välbefinnandet, säger Mia Vartiainen, undervisningsråd vid Utbildningsstyrelsen.

Mer information

Mia Vartiainen (resultaten av datainsamlingen för yrkesutbildningens del)
undervisningsråd, Utbildningsstyrelsen
etunimi.sukunimi [at] oph.fi (mia[dot]vartiainen[at]oph[dot]fi)

Tanja Väänänen (resultaten av datainsamlingen för gymnasieutbildningens del)
undervisningsråd, Utbildningsstyrelsen
tanja.vaananen [at] oph.fi (tanja[dot]vaananen[at]oph[dot]fi) 

Kirsi Wiss (datainsamlingen)
projektchef, Institutet för hälsa och välfärd
kirsi.wiss [at] thl.fi (kirsi[dot]wiss[at]thl[dot]fi)