- Är varje partnerklass/undervisningsgrupps arbetsinsats betydelsefull för att uppnå målet?
- Grundar sig projektets resultat på en gemensam insats av ett multinationellt team?
- Möjliggör lärarens handledning och stöd samarbetet som beaktar elevernas stödbehov?
Samarbete är mer än att bara hålla kontakt. Samarbetspartnerna är inte bara mottagare av information, utan också teammedlemmar och medverkande partner. I ett högklassigt projekt grundar sig resultaten och uppnåendet av målet på att alla partnerklasser gör sin arbetsinsats.
Multinationella team är en mycket effektiv samarbetspraxis. Med ett multinationellt team avses ett team som består av små undervisningsgrupper från olika länder.
Ett högklassigt samarbete innebär inte bara att innehållet från varje klass samlas till en gemensam produkt, såsom en e-bok eller e-tidning. Det är viktigt att samarbeta med partnerna för att skapa olika innehåll (t.ex. en tidningsartikel kan vara en gemensam satsning från ett multinationellt team).
Vid utvärderingen av projektet och tolkningen av ovannämnda kriterier ska man alltid beakta bland annat elevernas ålder, bakgrund och behov av stöd för lärandet. Lärarna ska också handleda eleverna på ett sätt som lämpar sig för deras ålder och färdigheter så att samarbetet också kan främjas mellan de yngsta eleverna. Detta kan genomföras till exempel med hjälp av videokommunikation mellan klasserna, där eleverna diskuterar ämnen eller väljer synvinklar från varandras arbeten till slutresultatet.