Guider och handböcker

Språklig, åskådningsmässig och kulturell medvetenhet i åskådningsämnen

Grundläggande utbildning Gymnasieutbildning Livsåskådningskunskap Religion Allmänbildande utbildning
Undervisningen i religion och livsåskådningskunskap ska präglas av språklig, kulturell och åskådningsmässig medvetenhet. Vad innebär det för läraren, eleven och den studerande?

Materialet ger lärarna perspektiv på och kunskap vad språklig, åskådningsmässig och kulturell medvetenhet inbegriper och vilken koppling de har till undervisningen i åskådningsämnen. I materialet beskrivs också olika arbetssätt som kan utnyttjas i undervisningen.

Materialet är avsett för alla som undervisar i religion och/eller livsåskådningskunskap i de lägre eller högre årskurserna eller i gymnasiet. Även andra lärare och pedagogisk personal kan ha nytta av materialet. 

Författare
Holm, K., Mikkola, E., Perälä, M., Putkonen, N., Weintraub, D., Åhs, V.
År
2021
Publikationen finns på följande språk
Svenska