Smågrupper kan användas i studiehandledningen i gymnasiet för nästan vilket tema som helst. Alla studerande har nytta av detta arbetssätt. Med tanke på hela årskullen lämpar de sig bäst för självkännedom och framtidsplanering. För att en gymnasieelev ska lära sig att bättre känna sig själv, sina styrkor och intressen samt hitta en riktning för framtiden måste man kunna testa sina tankar i diskussioner med jämlikar. Självkännedom och de egna framtidsdrömmarna är känsliga och personliga teman. På lektionerna med hela klassen kommer man sällan in på särskilt djupa funderingar om dessa teman, medan man i den individuella handledningen inte får höra jämlikarnas åsikter och erfarenheter. Att behandla dessa teman i en mindre grupp för den ungas eget tänkande framåt och ger dem samtidigt erfarenheter av grupptillhörighet. Det blir lättare att söka och hitta styrkor när man kan utnyttja olika funktionella metoder som lämpar sig för smågrupper.
Smågrupper har använts framgångsrikt i gymnasier på många olika sätt. Smågrupper lämpar sig väl som handledningsform till exempel när de studerande
- lider av motivationsproblem i studierna
- söker sin egen plats i skolgemenskapen
- har flyttat till en ny stad utan familjen
- är nervösa
- planerar studier utomlands
- funderar på alternativ för ett mellanår
- behöver stöd för planeringen av gymnasiestudierna.