Nedan finns det preciserade kapitlet i Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014 samt den därtill hörande föreskriften. Riktlinjerna i det preciserade kapitlet ska tillämpas i grundskolorna från och med 1.8.2020.
Kapitel 6 om bedömning av lärande och kunnande

Med hjälp av de preciseringar som gjorts i kapitel 6 om bedömning av elevens lärande och kunnande stärks likvärdigheten i bedömningen av eleverna i Finland. Utbildningsstyrelsen har i informationsmaterialet nedan samlat de mest centrala frågeställningarna som förändringsarbetet i anknytning till bedömningen har väckt. Frågorna är följande:
- Vad handlar förändringen om?
- Vilka är målsättningarna för förnyandet?
- Vilka principer ändrar?
- Varför förnyas kapitet om bedömning i läroplansgrunderna nu?
- Vad asver man då man talar om bedömning?
- Hur ska bedömningen av eleven göras under de olika årskurserna?
- Vad definieras i de nationella läroplansgrunderna och vad ska definieras i den lokala läroplanen?
- Varför är den lokala beslutsrätten så stor?
- Vem har deltagit i arbetet med att definiera de nya riktlinjerna och bedömningskriterierna för slutbedömningen?
- Vilken är tidtabellen?
- Vad är bra att i synnerhet eleven och vårdnadshavaren vet?
- Vad är bra att i synnerhet läraren och utbildningsanordnaren vet?
- Varför definieras inte bedömningskriterier för varje årskurs?
- Vilka material erbjuder Utbildningsstyrelsen skolorna och utbildningsarnordnarna för implementeringen av riktlinjer och bedömningskriterier?
Stödmaterial i videoformat
Videorna nedan är inspelade i syfte att vara till stöd för implementeringen av riktlinjerna för bedömning av elevens lärande och kunnande i det 10.2.2020 preciserade kapitlet 6 i Grunderna för läropanen för den grundläggande utbildningen 2014. I videorna presenteras i korthet bedömningens syften (video 1), betygsgivning och utformningen av betyg (video 2) samt principerna för slutbedömningen och bildandet av slutvitsord (video 3).
Acceptera analyscookies för att se den inbäddade YouTube-videon
Acceptera analyscookies för att se den inbäddade YouTube-videon
Presentationer
Under vårterminen 2020 ordnade Utbildningsstyrelsen i samarbete med regionförvaltningsverken sammanlagt tio (10) fortbildningsdagar, vara tre (3) på svenska (i Helsingfors, Vasa och Åbo). Under fortbildningsdagarna presenterades centrala riktlinjer för bedömningen av elevens lärande och kunnande och bakgrunden till dem i syfte att stödja arbetet med lokala läroplaner och utvecklingen av bedömningen.
Som bilaga presentationen som hölls under fortbildningsdagarna. (På den finska webbplatsen finns länk till streamad motsvarande föreläsning på finska.)