Bedömning av lärande och kunnande i den grundläggande utbildningen
I den grundläggande utbildningen indelas bedömningen i bedömning under studierna och slutbedömning.
Populärt innehåll
Information

Kapitel 6 om bedömning av lärande och kunnande
Läs om innehållet i det preciserade kapitlet och om bakgrund och mål för preciseringarna.

Läsårsbedömningen i årskurs 6
Läs mer om förnyelsen av läsårsbedömningen i årskurs 6.

Bedömningskriterier för slutbedömningen
De nya bedömningsktiterierna för slutbedömningen ska tas ibruk från och med 1.8.2021.

Bedömning av konst- och färdighetsämnen
Se även anvisningar för lärarna till stöd vid slutbedömningen.

Bedömning av valfria ämnen
Utbudet av de valfria ämnena bestäms i den lokala läroplanen.

Elevfrånvaro och bedömning
Här har vi samlat anvisningar för hur man ska förfara i situationer som gäller skolfrånvaro.

Om arbetet med att förnya bedömningen i den grundläggande utbildningen
Läs om etapper och mål.

Mål för undervisningen i den lokala läroplanen
Här kan du läsa hur anordnaren av grundläggande utbildning ska precisera undervisningens mål och centrala innehåll för årskursen genom att fördela målen årskursvis.
Stöd för bedömningen

Stöd för bedömningen - fortbildning om bedömning
Välkommen att delta i Utbildningsstyrelsens avgiftsfria fortbildningswebbinarier om bedömning.

Presentationer från webbinarier om slutbedömningen i läroämnen
Vill du repetera innehållet i Utbildningsstyrelsens fortbildningar Stöd för bedömningen som genomfördes under våren 2021? Här kan du bekanta dig med presentationerna om slutbedömningen i läroämnena.

Materialen för slutbedömningen i läroämnen
Bekanta dig med det material som är avsett att stöda lärarna vid bedömningen (ska tillämpas vid våren 2021).