I forsknings- och utvecklingsprojektet EduSafe som genomfördes av Arbetshälsoinstitutet och Åbo universitet utvärderades och utvecklades säkerheten i skolorna och läroanstalterna ur personalens, arbetets och arbetsplatsens synvinkel genom att man granskade säkerhetskulturen, säkerhetskompetensen och hur säkerhetsledningen genomförs. I projektet utvecklades utifrån undervisningsväsendets behov en modell för hanteringen av den övergripande säkerheten. Nedan modellen på finska.
Modellen tar fasta vid proaktiv verksamhet, situationshantering, eftervård och delat lärande i anslutning till krävande situationer.
- Med proaktiv verksamhet avses alla sådana åtgärder som kan vidtas inom organisationen i syfte att utveckla säkerheten för att i tillräckligt god tid kunna identifiera riskerna och för att konsekvenserna ska vara så ringa som möjligt. Säkerhetsledningen är lyckad då den bygger på proaktiv verksamhet i stället för att man reagerar först då någonting händer.
- Med hantering av en undantagssituation avses de verksamhetssätt som vidtas då det redan uppkommit avvikelser i säkerheten och man försöker hantera och få kontroll över situationen. Med avvikelser i säkerheten avses risker som förverkligats, till exempel ett olycksfall eller en hotfull situation.
- Med eftervård avses olika åtgärder som stödjer återhämtningen till normaltillstånd efter en undantagssituation. Sådana åtgärder är till exempel återhämtningen efter en undantagssituation, psykiskt stöd, rapportering om situationen och mediekommunikation.
Med hjälp av modellen blir hanteringen av säkerheten systematisk och kollaborativt arbete. Det ger också mer bestående resultat i jämförelse med verksamhet som är splittrad och utförs på individnivå.