Ledning av säkerheten
Ledning av säkerheten är systematisk verksamhet med vilken man skapar trygga omständigheter för personalens, barnens och föräldrarnas verksamhet. Ledningen av säkerheten främjar personalens yrkeskompetens och handlingsförmåga samt deras förutsättningar att ordna kreativ pedagogisk verksamhet på ett tryggt och säkert sätt. Åtgärder som hör till att leda säkerheten är bland annat planering som berör säkerheten, att fastställa befogenheter, att ansvara för personalens kunnande samt att bedöma, analysera och följa upp risker. I ledningen av säkerheten ingår också säkerhetsfostran som ett eget delområde. Säkerheten inom småbarnspedagogiken leds på olika nivåer: av kommunen och anordnaren av småbarnspedagogik samt av ledningen för enheten för småbarnspedagogik. Med hjälp av en fungerande och engagerad ledning av säkerheten bygger man upp en säkerhetskultur, säkerhetskompetens samt principer för säkerhetsfostran.
Säkerhetskultur
Med säkerhetskultur avses småbarnspedagogikens verksamhetskultur, alltså de verksamhetssätt man inom småbarnspedagogiken har i fråga om säkerhet. För att främja säkerhetskulturen ska man se till säkerheten i den fysiska, psykiska och sociala omgivningen. Det är också viktigt att främja en säkerhetskultur där såväl barnen som deras föräldrar är delaktiga.
Säkerhetsfostran
Med säkerhetsfostran avses undervisning och fostran som tar fasta vid säkerhet, men framför allt är det fråga om vardagspedagogik i den småbarnspedagogiska verksamheten. Det väsentliga är att stöda utvecklingen av färdigheter och kunnande som stödjer barnets välbefinnande och trygghet. Barnet får aktivt vara med och utveckla och påverka sin verksamhetsmiljö.