Den mångsidiga kompetensen gemonsyrar värdegrunden, synen på lärande, utbildningens uppdrag, de allmänna målen för undervisningen och läroämnena. Den mångsidiga kompetensen binder samman alla förutnämnda delar av gymnasieutbildningen och åskådliggör rent konkret olika innehåll i verksamheten och studierna, även sådant som är abstrakt.
Den mångsidiga kompetensen blir inte till utanför grunderna för gymnasiets läroplan och gymnasiestudierna, utan den utvecklas som en del av och i samband med andra delområden. Även om den mångsidiga kompetensen delvis mest konkret förverkligas vid sidan av läroämnenas innehåll och mål, är den ändå aldrig helt fristående från gymnasieutbildningens värdegrund, uppdrag eller undervisningens allmänna mål.
Delområden inom mångsidig kompetens
Den mångsidiga kompetensen har utformats för att förenhetliga gymnasieutbildningen. De sex delområdena inom mångsidig kompetens utgör gemensamma mål för alla läroämnen. Den mångsidiga kompetensen hjälper den studerande att i praktiken tillämpa de färdigheter och kunskaper som utvecklats inom läroämnena. Mångsidig kompetens hänför sig till kognitiva färdigheter, metafärdigheter och egenskaper som behövs i studier, arbete, hobbyer och fritidsaktiviteter och som utgör grunden för lärandet och kunnandet. Mångsidig kompetens skapar också förutsättningar för kunskaper och färdigheter med vilka man kan hantera en allt mer komplex värld.
Målet för de sex delommrådena inom mångsidig kompetens är att den studerande fortsätter sin utveckling på studievägen och därefter till en god, harmonisk och bildad människa. Delområdena inom mångsidig kompetens utgör en del av målena för varje läroämne. Det innebär att till exempel läroämnet gymnastik utvecklar den studerandes globala och kulturella kompetens på samma sätt som samhällslära utvecklar den studerandes samhälleliga kompetens. Inom konstämnena strävar man efter att uppnå målen för kommunikativ kompetens precis som man inom åskådningsämnen och naturvetenskaperna strävar efter etisk kompetens och miljökompetens. Kunskaperna och färdigheterna inom respektive läroämne öppnar dörren till den mångsidiga kompetensen för den studerande och ger hen självsäkerhet, färdigheter och motivation att ta till sig de olika delområdena inom mångsidig kompetens.