En digital portfolio gör det lättare att synliggöra det egna kunnandet, processer och experiment. När den studerande vänjer sig vid att ta bilder i olika skeden av arbetet och sammanställa en portfolio, ser hen sin arbetsprocess och lär sig förklara den med ord. Allt detta är viktiga arbetslivsfärdigheter.
Genom att reflektera över processen övar den studerande på att själv bedöma framstegen i sitt arbete. Portfolion kan användas som en del av bedömningen av studieavsnittet. Även dess visuella utseende kan till relevanta delar vara en del av bedömningen, om den studerande har fått handledning gällande de visuella valen (bl.a. typografi och grafiska element). I målen för modulen KO1 i bildkonsten sägs exempelvis att den studerande ska ”dela sina tankar genom bilder och andra sätt att producera kunskap”.
Den studerande kan själv välja plattformen för den digitala portfolion eller hur den ska förverkligas, vilket kan främja smidigheten i arbetet. Det finns dock situationer där det är ändamålsenligt att hela gruppen använder en viss applikation, programvara eller plattform. När man tar bilder av processen kan andra studerande synas på bilderna, så det är viktigt att ta reda på hur plattformens sekretessinställningar fungerar. Om plattformen inte är avsedd endast för internt bruk, måste man vara särskilt uppmärksam på integritetsskyddet i användningen av den.
När man gör en digital portfolio är det bra att lära den studerande hur man dokumenterar ett arbete på ett ändamålsenligt och respektfullt sätt, i synnerhet om bedömningen av verken endast baserar sig på portfolion. Belysning, bildvinklar, eventuella dokumenterade detaljer och andra faktorer kan ha stor inverkan på hur den studerandes arbete framstår.