Planeringen och genomförandet av småbarnspedagogiken grundar sig på ett samarbete mellan barnet, familjen, barnets eget verksamhetsställe för småbarnspedagogik och läraren inom småbarnspedagogik vid sjukhuset. När ett barn insjuknar påverkar det hela familjen och skakar om vardagen i många barns liv. Samarbetsformerna avviker från det traditionella, eftersom föräldrarna är väldigt närvarande under barnets sjukhusdag. Samarbetet inleds genast när man möter barnet för första gången. I början hittar man de bästa experterna i barnets närmaste krets när man utreder barnets behov, önskemål och intressen. Mer stöd för att främja barnets lärande fås när man med familjens tillstånd inleder kontakten med barnets eget verksamhetsställe inom småbarnspedagogiken. Inom småbarnspedagogiken vid sjukhuset är lärarens roll att fungera som sakkunnig och svara på frågor om småbarnspedagogiken som kommer från familjerna och andra som arbetar med barnet. Informationsöverföring mellan parterna i båda riktningarna i ärenden som gäller barnet är en förutsättning för ett fungerande samarbete.