Tidigt samarbete och samverkan, ingripande i och avslutande av situationer med mobbning, trakasserier, diskriminering och våld är mycket viktigt.

 

Vårdnadshavare kan bidra till lösningar – Verksamhetsmodeller för samarbetet med hemmen

Skolans, läroanstaltens, förskolans och småbarnspedagogikens anställda är skyldiga att samarbeta med barnets, elevens och under 18-åriga studerandes vårdnadshavare (eller deras lagliga företrädare) samt att stödja vårdnadshavarna i deras fostrande uppgift.

Ansvaret för barnets och den ungas fostran ligger i första hand hos vårdnadshavarna. Barnets och den ungas skolgång och fullgörandet av läroplikten ska stödas av vårdnadshavarna.

Jämlik samverkan och ömsesidig respekt bygger förtroende och samarbete. Lärarna delar händelser och upplevelser som berör barnen och eleverna med vårdnadshavarna.

Det är viktigt att vårdnadshavarna får faktabaserad, konstruktiv och positiv feedback om barnet och eleven. Problem och symptom som gäller barnet kan framhävas i småbarnspedagogikens, förskoleundervisningens eller den grundläggande utbildningens gruppverksamhet, och problemen kan komma som en överraskning för vårdnadshavarna.

Ett förtroendefullt samarbete ger en god grund för att ingripa i problemsituationer och fatta beslut som är förenliga med barnets bästa.

Lärarna och rektorn/ledaren med ansvar för förskoleundervisning är skyldiga att anmäla mobbning, trakasserier, diskriminering och våld samt misstanke om dessa till barnets, elevens och den minderåriga studerandens föräldrar (eller barnets lagliga företrädare). Anmälningsskyldigheten gäller både den som utsatts och den som misstänks för detta. 

Personalen i skolor, läroanstalter och inom småbarnspedagogiken ingriper tidigt och konsekvent i mobbning, trakasserier, diskriminering och våld genom olika metoder och beslut. Inom förskoleundervisningen, grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen och yrkesutbildningen kommer man överens om tillvägagångssätt för att identifiera, ingripa i och följa upp dessa företeelser. När man kommer överens om tillvägagångssätten samarbetar man med barnen, eleverna, de studerande samt vårdnadshavarna och de föräldraföreningar som representerar dem.

Man ska aktivt informera om verksamhetssätten till exempel under föräldrakvällar och via elektroniska kanaler.  

I undervisningen och utbildningen används disciplinära åtgärder samt åtgärder för att trygga säkerheten. När beslut om disciplinära åtgärder fattas ska eleven och den studerande och även vårdnadshavaren höras innan beslut fattas, i vissa fall underrättas om saken. 

Personal inom småbarnspedagogik och utbildning ska också alltid trots sekretessbestämmelserna göra en anmälan till polisen och barnskyddet om exempelvis misshandel eller en handling eller misstanke om handling som rör liv eller hälsa. Om situationen tillåter det och saken är förenlig med barnets bästa, lönar det sig att diskutera anmälan på förhand med vårdnadshavarna. På så sätt undviker man eventuella ytterligare konflikter mellan skolan, läroanstalten, småbarnspedagogiken och hemmet.   

Läraren eller rektorn ska vid behov informera elev- och studerandevårdstjänsterna om hur situationen ser ut för den som orsakar eller den som utsätts för mobbning, trakasserier, diskriminering eller våld.

Beroende på situationens karaktär ska kurator, psykolog, hälsovårdare eller läkare underrättas. Åtgärderna kan vara att utreda mobbning, trakasserier, diskriminering eller våld och individuellt stöd. Dessutom har familjen rätt till social- och hälsovårdstjänster enligt behov.

Inom småbarnspedagogiken är det viktigt att insatserna från rådgivningstjänsterna och inom förskoleundervisningen och utbildningen att insatserna inom den individuella elev- och studerandevården inleds i ett tidigt skede. Det är viktigt att både den som utsatts och gärningspersonen får nödvändig hjälp och stöd i tid.

 

Vad kan jag göra, och var kan jag söka hjälp om jag blir mobbad

Om vårdnadshavaren upptäcker att barnet eller den unga mobbas, trakasseras, diskrimineras eller utsätts för våld i fostrings- eller studiemiljön, lönar det sig att kontakta klassföreståndaren eller någon annan lärare. Läraren ska utreda saken och ingripa i situationen efter utredningen, om situationen kräver det. Personal inom elev- och studerandevårdstjänsterna samt rektorn kan delta i utredningen och ingripandet. Aktörer utanför skolan och läroanstalten och andra myndigheter kan också bistå dem.  

Om mobbningen, trakasserierna, diskrimineringen eller våldet mot barnet varken hanteras eller upphör trots att vårdnadshavaren påpekat det, kan vårdnadshavaren lämna ett klagomål till Regionförvaltningsverket om att de grundläggande fri- och rättigheterna inte tillgodoses. Vårdnadshavaren har alltid möjlighet att kontakta barnskyddet och polisen.

 

PODCAST: Trygghet för unga genom samarbete mellan yrkesutbildningen och hemmen