En studerande har i enlighet med gymnasielagen rätt att få specialundervisning och övrigt stöd för sitt lärande enligt sina individuella behov, ifall hen har till exempel särskilda språkliga svårigheter eller andra inlärningssvårigheter som medför svårigheter i studierna. Undervisningspersonalen ska i samarbete genomföra stödåtgärderna för lärandet. Undervisningspersonalen ska utvärdera behovet av stöd i början av studierna samt regelbundet under studiernas gång.
Stödåtgärder
Lärarna som undervisar den studerande ska planera stödåtgärderna tillsammans med den studerande. Man ska också samarbeta med eventuella andra sakkunniga. Läraren ska stödja och handleda den studerandes lärande med mångsidiga undervisnings- och bedömningsmetoder. Ämnesläraren ska handleda den studerande att tillämpa studiestrategier som är naturliga för det egna läroämnet.
Den studerandes lärande kan också stödjas genom att erbjuda stödundervisning eller övrigt stöd utgående från den studerandes behov. Den studerandes lärande kan också stödjas genom att erbjuda olika studier som främjar välbefinnandet och lärandet och som stöder till exempel studiefärdigheter, livskompetens eller studier i olika läroämnen.
Avvikande studiearrangemang
Det är möjligt att på den studerandes begäran eller med hens samtycke ordna studierna för den studerande delvis på andra sätt än vad som föreskrivs i gymnasielagen, om
- den studerande till någon del redan anses ha kunskaper och färdigheter som motsvarar lärokursen för gymnasieutbildningen,
- det med hänsyn till den studerandes förhållanden och tidigare studier till någon del är oskäligt att den studerande ska genomgå lärokursen för gymnasieutbildningen,
- det är motiverat av skäl som har samband med den studerandes sjukdom eller skada eller något annat skäl som gäller hälsotillståndet.