Den studerande har rätt att i olika lärmiljöer få sådan undervisning och handledning som gör det möjligt att uppnå kraven på yrkesskicklighet och målen för kunnandet i enlighet med grunderna för examina eller utbildning. Den ska också stödja de studerandes utveckling till goda, harmoniska och bildade människor och samhällsmedlemmar. Den studerande har rätt att få personlig och annan behövlig studiehandledning.
Syftet med studiehandledningen är att stöda den studerande
- att utveckla studie- och arbetslivsfärdigheter
- i val under studietiden, till exempel i valet av examensdelar som motsvarar de egna målen
- i övergången till fortsatta studier och arbetslivet eller då hen vill ta steget vidare i arbetslivet.
I de yrkesinriktade grundexamina ingår studier som ska stärka den studerandes färdigheter i studier och karriärplanering. Målet för studierna är att den studerande ska känna igen sina egna intressen och klara av att göra val som berör studierna och karriären.
I den personliga utvecklingsplanen för kunnandet (PUK) som utarbetas för den studerande skriver man in vad man kommit överens om angående handledning och stöd. I PUK skriver man också in den studerandes karriärplan. Karriärplaneringen inleds i början av studierna och planen kompletteras under studiernas gång.
Varje studerande inom yrkesutbildningen har rätt till studiehandledning. Studiehandledning ges förutom av studiehandledarna även av grupphandledaren och lärarna. Handledning ska erbjudas både individuellt och i grupp.
Även en studerande som avlagt en yrkesinriktad grundexamen kan be om handledning för fortsatta studier av den utbildningsanordnare, där hen avlagt sin grundexamen. Rätt till handledning för fortsatta studier har den studerande under det år som följer på året efter avlagd examen.