Inom utvecklingsprogrammet En lärande gemenskap och synliggörandet av lärandet inom Lyft lärandet! är strävan att stödja utbildningsanordnarna, ledarna och pedagogerna i utvecklingen av verksamhetskulturen, synen på lärandet samt undervisningen. Utvecklingsområdet innebär ett stöd i implementeringen av grunderna för läroplanen i den grundläggande utbildningen, förskoleundervisningen samt för grunder för planen för småbarnspedagogik.
Fyra delområden har definierats som centrala för insatsen:
- barns och elevers engagemang och lärande
- jämlikheten i den grundläggande utbildningen
- digitaliseringen av undervisningen
- implementeringen av en verksamhetskultur inom utbildningsenheter i enlighet med principen om en lärande organisation
Syftet med insatsen En lärande gemenskap och synliggörande av lärandet är att möta behoven av utveckling inom dessa områden. Utvecklingsprogrammet stödjer även målsättningarna i Grundskoleforumets program Framtiden för den jämlika grundskolan.
Bakgrunden till beskrivningen av målsättningarna och insatserna för utvecklingsområdet bygger närmast på John Hatties, Carol Dwecks, Dylan Wiliams och James Nottinghams teorier om lärares undervisning och elevers lärande, samt på Helen Timperleys och Andy Hargreaves och Michael Fullans teorier om utvecklingen av en verksamhetskultur som främjar lärande.
Skolorna inom nätverket Fyren är centrala i utvecklingsarbetet.