Tässä kappaleessa esitellään yksi elämänkatsomustiedon opiskelun keskeisimpiä käsitteitä: arvo. Oppilaat pääsevät pohtimaan, mitkä asiat ovat heille tärkeitä ja arvokkaita, ja mistä he ovat omaksuneet arvonsa.
14. Millä perusteella teet valintoja?
1. Mitä arvot ovat?
Palatkaa sivun 19 tarvepyramidiin.
Mitkä pyramidin asioista ovat sellaisia, joita ei voi koskettaa?
Nämä asiat ovat arvoja: hyviä ja tärkeitä asioita, jotka voimme tuntea tai havaita, mutta joita emme voi koskettaa.
2. Arvomaljakko
Oppilaat keksivät pareittain tai pienryhmissä liitteenä olevan kukkamaljakon kukkien lehtiin (tai terälehtiin) arvoja. Arvot voi kirjoittaa lehden muotoisille lapuille ja kiinnittää kukkiin.
- Mitkä asiat ovat tärkeitä ja arvokkaita sinun elämässäsi? Oppilaiden terälehdissä saattaa olla konkreettisia asioita, kuten ystävät, perhe, koira tai pelikonsoli.
- Miettikää yhdessä, mikä arvo näiden taakse kätkeytyy?
Miksi ne ovat tärkeitä ja mitä hyvää ne tuovat elämään? (Esim. ystävät -> ystävävyys/läheisyys, pelikonsoli -> itsensä haastaminen) - Voitte myös miettiä, voiko esimerkiksi pelkkä hauskanpito olla arvo. Onko se elämässä oikeasti tärkeää?
- Verratkaa kukkamaljakkoanne kirjan sivun 55 maljakkoon.
Löydättekö sieltä samoja arvoja?
Näitä arvoja filosofit ovat tutkineet antiikin ajoista saakka, ja jossain muodossa ne ovat ohjanneet ihmisen elämää aina.
Kuvatehtävät
Tutki sivun 54 kuvaa
Entisaikaan lapset olivat myös työvoimaa.
- Mihin sinua tarvitaan kotona?
- "Nyt on lapset työssä kaikki" on vanha suomalainen lastenlaulu. Lue ryhmälle laulun sanat.
Nyt on lapset työssä kaikki. Astioita pesee Maikki.
Kerttu kirnuaapi voita. Kalle kuorii perunoita.
Pekka paikkaa rukkasia. Katri kastaa kukkasia.
Paavo kantaa pesäpuita. Liisa toimii töitä muita.
Vappu pyyhkii vauvan nenää. Vauva tekee täyttä tenää.
Pirkko pyörii kaikkein tiellä. Kyll´ on touhua nyt siellä!
3. Isovanhempien aikaan lapset olivat varsinkin maaseudulla töissä aikuisten apuna. 1940–1960-luvuilla maaseudun kouluissa oli syksyllä perunannostoloma. 1800-luvun lopulle saakka lapsia ja nuoria oli töissä myös tehtaissa.
Pohtikaa, miksi näin oli ja miksi nykyään lasten työnteko on kielletty.
Millaisia kotitöitä lapset kuitenkin saavat tehdä?
Millaisia kotitöitä oppilaat tekevät?
Miksi kotitöihin osallistuminen on tärkeää?