Tässä luvussa tutustutaan lineaariseen aikakäsitykseen ja pohditaan ajan kulkua ja esimerkiksi kiireen tuntua.
13. Aika kulkee aina eteenpäin – lineaarinen aikakäsitys
Tällä sivulla
Aikajana kouluvuodesta
Piirtäkää yhdessä taululle tai suurelle paperille aikajana kouluvuodesta, jossa näkyy koulun alku, koulun loppu ja missä tällä hetkellä ollaan. Mitä vuoden aikana on ehtinyt tapahtua (juhlat, retket, lomat tai muut mieleen painuneet asiat) ja mitä on vielä tulossa?
Kuvatehtävät
Tutki kuvaa sivulla 59
Lukekaa luokassa katkelma Cro Magnon -ihmisten elämästä kertovasta romaanista (esim. Björn Kurtén: Musta tiikeri; Elisabeth Marshall Thomas: Peuran kuu; Jean M. Autel: Maan lapset -sarja).
- Pohtikaa, mitä samaa ihmisten elämässä oli kuin omassa elämässämme. Mistä (nyky)ihmisen ominaisuuksista kirjan henkilöille oli hyötyä?
- Piirtäkää tulevaisuuden ihminen. Millaisista ominaisuuksista meille voisi olla hyötyä?
Tutki kuvaa sivulla 60
Muistelkaa edellisen viikon ajalta tilanteita, joissa teille on tullut kiire tai joku on hoputtanut teitä.
- Mistä kiire johtui?
- Miltä kiire tuntui?
- Mitä olisi tapahtunut, jos ette olisi kiirehtineet?
- Onko kiire hyvä vai huono asia?
- Miten kiirettä voisi halutessaan välttää?
Tutki kuvaa sivulla 61
Valitkaa kuvan ihmisistä tai eläimistä yksi ja kertokaa sen tarina.
- Miten se on päätynyt kuvan tilanteeseen ja miten tarina jatkuu kuvassa näkyvän hetken jälkeen?
- Mistä tarina alkaa ja mihin se päättyy?
Voitte kertoa tarinan luokassa jatkokertomuksena kirjan tehtävän 2 tapaan tai keksiä ja kirjoittaa tarinan pareittain tai yksin.