Tämän luvun tarkoituksena on tutustua ihmiskunnan globaaleihin ongelmiin. Tutkimusten mukaan nuorten asenne maapallon tulevaisuuteen on usein pessimistinen, ja tulevaisuus nähdään uhkaavana. Tärkeää nykyisten ja tulevaisuuden ongelmien käsittelyssä olisikin keskittyä ongelmien sijasta ratkaisuihin ja painottaa muutoksen ja toivon mahdollisuutta sortumatta vähättelyyn ja yltiöoptimismiin.
22. Ihmiskunnan haasteita ovat epäoikeudenmukaisuus ja ympäristöongelmat
Tällä sivulla
1. Hyviä uutisia!
YK-liiton sivuilta löytyy 13–20-vuotiaille tarkoitettu oppimateriaali, Maailman parhaat uutiset.
- Etsikää viikon uutistarjonnasta uutisia koko ihmiskuntaa koskettavista ongelmista: ilmastonmuutoksesta, köyhyydestä, vesipulasta, saasteista jne.
- Valitkaa uutisten ongelmista yksi ja kirjoittakaa pareittain 25 vuoden kuluttua ilmestyvä uusi uutinen, joka kertoo ongelman ratkaisemisesta. Kootkaa alkuperäisestä uutisesta ja hyvistä tulevaisuuden uutisista seinälehti luokkaan. Keskustelkaa siitä, kuinka realistisia ratkaisuehdotukset olivat.
- Jokainen pari voi valita myös oman uutisen tai ongelman ja toimittaa kokonaisen lehden, television tai radion uutislähetyksen hyvistä uutisista. Uutiset voi muotoilla myös somepäivityksiksi.
2. YK:n vuosituhattavoitteet
Tutustukaa YK:n vuosituhattavoitteisiin ja niiden toteutumiseen. Millä keinoilla tavoitteisiin on päästy?
Kuvatehtävät
Tutkikaa sivun 91 kuvaa
- Ottakaa selvää, kuinka suuri osa maailman ihmisistä on lukutaidottomia. Kuvitelkaa oma elämänne, jos ette osaisi lukea.
- Mihin kaikkeen lukutaito vaikuttaa elämässänne nyt ja tulevaisuudessa?
Tutkikaa sivun 92 kuvaa
Listatkaa luonnonkatastrofeja, joita oppilaat muistavat mediassa käsitellyn.
- Pohtikaa ja ottakaa selvää, miten ihmisen toiminta on vaikuttanut katastrofin syntyyn (esim. ilmaston lämpeneminen, ranta-alueille rakentaminen jne.). Miksi näin on toimittu?
- Koittakaa myös selvittää, miten katastrofin uhreiksi joutuneita ihmisiä autettiin ja mitä tulevien katastrofien estämiseksi on tehty.