1. Samaistumisharjoitus
Lue luokalle ääneen seuraavat kaksi tarinaa ja pyydä oppilaita vastaamaan kirjallisesti alla oleviin kysymyksiin 1 ja 2.
“12-vuotias Alfons asuu rikkaassa valtiossa. Hän on suuryrityksen toimitusjohtajan poika. Alfons matkailee usein perheensä kanssa Tyynenmeren saaristoissa. Alfons saa joka viikko tuhat dollaria viikkorahaa, jolla hän ostaa uusia tietokonepelejä ja sähköisiä vempaimia. Alfons sanoo, että hän haluaa olla isona rikas ja kuuluisa - mieluiten astronautti. Alfons unelmoi matkasta maailman ympäri.”
“11-vuotias Namea asuu köyhässä kehitysmaassa. Namea kuuluu maassaan kielelliseen, kulttuuriseen ja uskonnolliseen vähemmistöön. Hän on vammautunut vakavasti ja menettänyt vanhempansa ohjusiskussa viisi vuotta sitten. Namea ei ole koskaan käynyt koulua eikä pysty vammansa takia elämään itsenäisesti. Vammautumisensa jälkeen Namea on elänyt kadulla sisaruksensa ruoka-avun turvin. Hän unelmoi päivästä, jolloin hän pääsisi kouluun oppimaan matematiikkaa ja leikkimään ikäistensä lasten kanssa.”
- Mitä tunteita sinulle heräsi näistä kahdesta tarinasta?
- Miten köyhyyttä voitaisiin vähentää maailmassa? Esitä oma ratkaisuehdotuksesi.
2. Roolipeli
Tulosta ennen oppitunnin alkua oheismateriaalin pdf-tiedosto, jossa on 20 roolihahmoa. Jaa jokaiselle oppilaalle yksi rooli.
Tehkää seuraavaksi koko luokan oppilaista rivi luokan takaseinän tuntumaan niin, että kaikki oppilaat katsovat kohti luokan etuseinää. Sen jälkeen lue ääneen alla olevat väittämät. Jos väittämä toteutuu oppilaan roolihahmon kohdalla, oppilas saa ottaa yhden askeleen eteenpäin. Tehtävä edellyttää, että jokainen samaistuu rooliinsa ja arvioi itsenäisesti, toteutuuko kukin väite roolihahmon kohdalla.
Väittämät:
- Saan käydä koulua.
- Minulla on mahdollisuus vapaa-aikaan.
- Minulla on isä ja äiti.
- Minulla on mahdollisuus käydä lääkärissä.
- Minulla on useita harrastuksia.
- Saan syödä monipuolista ruokaa.
- Saan ostaa halutessani uusia vaatteita.
- Minulla on paljon ystäviä.
- Minulla on kännykkä.
- Voin pelata halutessani tietokonepelejä.
- Minulla on perhe.
- Perheeni taloudellinen asema on turvattu.
- Asuinalueeni on turvallinen.
- Asuinympäristöni on terveellinen.
- Saan elää ilman vakavia huolia.
Kun kaikki väittämät on luettu, pysähtyvät kaikki hetkeksi paikalleen. Seuraavaksi jokainen oppilas kertoo koko ryhmälle tehtävän herättämistä ajatuksista vastaamalla seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä oli roolihahmosi?
- Miltä tuntui havaita, että osa roolihahmoista sai ottaa lähes jokaisen väitteen kohdalla askeleen, kun taas osa roolihahmoista ei saanut ottaa lähes lainkaan askelia?
- Miten roolihahmoasi voitaisiin auttaa, jotta lapsen oikeudet toteutuisivat hänelle paremmin?
- Mitä muita ajatuksia tehtävä herätti?