Ett allmänt mål för projekten inom gymnasieutbildning som beviljas understöd är att utveckla och utvidga användningen av digitala lärmiljöer, verktyg, applikationer, innehåll och tjänster i lärandet, undervisningen och handledningen samt i ordnandet av utbildningen. Projekten stöder implementeringen av läroplanerna för gymnasiet samt stärker kvaliteten på och tillgången till gymnasieutbildningen. Med projekten eftersträvas också att främja nätverksbildningen och samarbetet mellan anordnarna av gymnasieutbildning, läroanstaltens ledning och lärarna, även mellan olika utbildningsformer. Produkterna som tas fram inom projekten och därtill hörande kunnande bör vara en del av utbildningsanordnarnas stadigvarande verksamhet då projektet avslutas.
Utvidga nya lärmiljöer
Projektet utvecklar lärmiljöer som kan kombinera digitala och fysiska lärmiljöer på ett pedagogiskt ändamålsenligt sätt. I projektet kan man fokusera på att utvidga gymnasiets lärmiljöer och göra dem mångsidigare genom att utveckla gemensamma digitala lärmiljöer samt samarbetsmodeller med andra utbildningsanordnare på andra stadiet samt med högskolor, arbetslivet och aktörer inom tredje sektorn.
Projektens genomslagskraft och spridning av resultaten
Det förutsätts att projekten som understöds samarbetar med utvecklingsnätverket för gymnasierna (LUKE) både på regional och på nationell nivå och att de deltar i det nationella arbetet för att utveckla digitaliseringen inom lärandet, undervisningen och handledningen. Projekten ska på begäran redogöra för sin verksamhet och sina resultat i en av Utbildningsstyrelsen anvisad nättjänst. Produkterna som tas fram inom projektet ska delas öppet så att de kan användas av andra utbildningsanordnare. Projekten har som mål att stärka de studerandes och undervisningspersonalens förmåga att utnyttja digitala möjligheter.