Statsunderstödslagen (688/2001)
Statsbudgeten 2022, moment 29.01.02.7.02.
Goda och mångsidiga läs- och skrivfärdigheter är grunden för allt lärande och för att man ska klara sig i samhället. Läskunnighet och läsintresse hänger också starkt samman med utvecklingen av multilitteracitet som en del av allt lärande.
Syftet med verksamhetsunderstödet är att skapa och stärka olika sätt att främja barns läsintresse som en del av hobby- och fritidsverksamhet.
Syftet med verksamhetsunderstödet är att främja förverkligandet av Nationella läskunnighetsstrategins riktlinjer och åtgärder, speciellt Nationella läskunnighetsstrategins tredje riktlinje Vi inspirerar till läsning och gör läskunnigheten mera mångsidig samt åtgärderna relaterade till riktlinjen.
Nationella läskunnighetsstrategin 2030: https://www.oph.fi/sv/statistik-och-publikationer/publikationer/nationella-laskunnighetsstrategin-2030
Särskilda tyngdpunkter för ansökan är att
- förverkliga de riktlinjer och åtgärder som nämns i Nationella läskunnighetsstrategin.
- genomföra olika nationella eller lokala läskampanjer och läsevenemang
- utnyttja mångsidiga miljöer (som erbjuds av bibliotek eller andra aktörer) där barnen kan förverkliga olika sätt att läsa och skapa och som de kan ta del av virtuellt eller fysiskt
- göra barnen delaktiga vid planeringen och förverkligandet av innehållet
- stärka barnens läskunnighet genom att barnen tipsar varandra om böcker samt med olika metoder inom ordkonst eller andra metoder som uppmuntrar till läsande
- ge utrymme för barnens texter och röst i media, så att de kan göra sin läsning synlig och på detta sätt verka som förebilder som läsare och skapare
- göra läsande till en del av fritidsföreningars verksamhet
- införliva verksamheten som en del av kontinuerligt läsfrämjande arbete och samarbetsnätverk