Ett allmänt mål för projekten inom gymnasieutbildning som beviljas understöd är att utveckla och utvidga användningen av digitala lärmiljöer, verktyg, applikationer, innehåll och tjänster i lärandet, undervisningen och handledningen samt i ordnandet av utbildningen. Målet är att stärka de studerandes och undervisningspersonalens förmåga att utnyttja digitala möjligheter.
Projekten stöder implementeringen av läroplanerna för gymnasiet samt stärker kvaliteten på och tillgången till gymnasieutbildningen. Med projekten eftersträvas också att främja nätverksbildningen och samarbetet mellan anordnarna av gymnasieutbildning, läroanstaltens ledning och lärarna, även mellan olika utbildningsformer. Produkterna som tas fram inom projekten och därtill hörande kunnande bör vara en del av utbildningsanordnarnas stadigvarande verksamhet då projektet avslutas.
Författningsgrund:
- Statsunderstödslag 688/2001
- Lag om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet 1705/2009
Utvidga nya lärmiljöer
Projekten utvecklar lärmiljöer som kan kombinera digitala och fysiska lärmiljöer på ett pedagogiskt ändamålsenligt sätt. I projekten kan man fokusera på att utvidga gymnasiets lärmiljöer och göra dem mångsidigare genom att utveckla gemensamma digitala lärmiljöer samt samarbetsmodeller med andra utbildningsanordnare på andra stadiet samt med högskolor, arbetslivet och aktörer inom tredje sektorn. Inom projekten beaktas olika delområden inom hållbar utveckling.