Beskrivning av ansökan
Definitioner av undervisning på två språk
I Grunderna för läroplanen för grundläggande utbildning (2014), Grunderna för förskoleundervisningens läroplan (2014) och Grunderna för planen för småbarnspedagogik (2022) bestäms om småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning på två språk, som indelas i omfattande och mindre omfattande småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning på två språk. Omfattande småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning på två språk kan vara tidigt fullständigt språkbad i de inhemska språken eller annan omfattande småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning på två språk. Mindre omfattande småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning på två språk kan vara språkberikad småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning.
Med språkbadsundervisning avses ett program som börjar tidigast i småbarnspedagogiken när barnet är tre år eller senast när förskoleundervisningen börjar, och som pågår till slutet av den grundläggande utbildningen och där en del av undervisningen ordnas på det språk som används i småbarnspedagogiken eller skolans egentliga undervisningsspråk och en del på det andra inhemska språket, finska eller svenska. Språkbadsundervisning kan också ordnas på samiska. Andelen undervisning som ges på språkbadsspråket ska till exempel i tidigt fullständigt språkbad utgöra minst 50 procent av hela programmet så att andelen inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen är närmare 100 procent, i årskurserna 1–2 cirka 90 procent, i årskurserna 3–4 cirka 70 procent och i årskurserna 5–9 i genomsnitt 50 procent.
Annan omfattande undervisning på två språk kan inledas i småbarnspedagogiken eller i förskolan och pågå under hela eller endast en del av den grundläggande utbildningen. I detta fall ska minst 25 procent av den grundläggande utbildningen, förskoleundervisningen och småbarnspedagogiken ordnas på målspråket.
Språkberikad undervisning kan ordnas inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Den kan pågå under hela eller endast en del av den grundläggande utbildningen. Med språkberikad undervisning i den grundläggande utbildningen avses undervisning där mindre än 25 procent av innehållet i läroämnena undervisas på ett annat språk än skolans undervisningsspråk. I språkberikad småbarnspedagogik och förskoleundervisning ordnas mindre än 25 procent av verksamheten regelbundet och planenligt på något annat språk än språket inom småbarnspedagogiken eller undervisningsspråket i förskoleundervisningen.
Med autoktona språk avses samiska (enaresamiska, skoltsamiska och nordsamiska), romani, karelska samt finskt och finlandssvenskt teckenspråk.
Med tandemundervisning syftar man på undervisning där elever från två olika språkgrupper kan mötas i autentiska interaktionssituationer och på ett jämlikt sätt använda och utveckla sina färdigheter i varandras språk.
Målet för undervisning på två språk
Målet för undervisning på två språk är att eleverna utvecklar en funktionell tvåspråkighet. Målet uppnås effektivast när undervisningen på två språk inleds inom småbarnspedagogiken och pågår ända till slutet av den grundläggande utbildningen.
Understödets användningsändamål
Syftet med understöden är att i enlighet med Finlands språkutbildningspolitik stödja verksamhet som bidrar till att finländarna får mångsidigare och djupare språkkunskaper samt att öka den regionala jämlikheten inom utbildningen. Riktlinjerna som fastställts i Nationalspråksstrategin från 2021 (Statsrådets publikationer 2021:87) är att trygga nationalspråkens ställning och en levande tvåspråkighet. Nationalspråksstrategin strävar efter ett tolerant och fördomsfritt språkklimat, som ska uppnås bland annat genom att stärka och utvidga språkbadsverksamheten.
Användningsområden för understödet
Språkbadsundervisning (det andra inhemska språket svenska eller finska, samiska)
- att utveckla och inleda språkbadsundervisning även som försöksverksamhet på orter där det inte finns språkbadsundervisning
- att utvidga och utveckla nuvarande språkbadsundervisning som sökanden ordnar
- att stärka språkbadsundervisningens kontinuitet från småbarnspedagogiken ända till slutet av den grundläggande utbildningen
- nätverksverksamhet mellan två eller flera anordnare av småbarnspedagogik, förskoleundervisning och/eller grundläggande utbildning för att utveckla språkbadsundervisning
- språkbadsundervisning som ordnas ömsesidigt av de finskspråkiga och svenskspråkiga anordnarna av småbarnspedagogik, förskoleundervisning och/eller grundläggande utbildning.
Omfattande undervisning på två språk inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen
- att utveckla och inleda omfattande undervisning på två språk inom småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning även som försöksverksamhet på orter där det inte erbjuds
- att utvidga och utveckla nuvarande omfattande småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning på två språk
- att stärka kontinuiteten inom omfattande undervisning på två språk från småbarnspedagogiken till slutet av den grundläggande utbildningen
- nätverksverksamhet mellan två eller flera anordnare av småbarnspedagogik, förskoleundervisning och/eller grundläggande utbildning för att utveckla omfattande undervisning på två språk.
Språkberikad undervisning inom småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning
- att utveckla och inleda språkberikad undervisning inom småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning även som försöksverksamhet på orter där sådan undervisning inte erbjuds
- att systematiskt utvidga och utveckla nuvarande språkberikad småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning så att verksamheten i språkberikad småbarnspedagogik och förskoleundervisning ordnas regelbundet och planenligt på något annat språk än språket i småbarnspedagogiken eller undervisningsspråket i förskoleundervisningen eller att en del av innehållet i läroämnena undervisas på ett annat språk än skolans undervisningsspråk i grundläggande utbildning
- att förbättra undervisningens och lärandets kvalitet och att knyta verksamheten till organisationens verksamhetskultur och språkpedagogik i småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen
- att stärka kontinuiteten inom språkberikad undervisning från småbarnspedagogiken till slutet av den grundläggande utbildningen
- nätverksverksamhet mellan två eller flera anordnare av småbarnspedagogik, förskoleundervisning och/eller grundläggande utbildning för utvecklingen språkberikad undervisning.
Övrig verksamhet som stöder Nationalspråksstrategin
- att i samarbete mellan skolorna och med hjälp av till exempel tandemundervisning stärka lärandet och kunskaperna i finska och svenska samt samiska och andra autoktona språk som behöver revitaliseras. Samarbetet kan även omfatta olika lärområden som inbegriper språk från olika språkgrupper
- att barnen/eleverna regelbundet deltar i pedagogisk verksamhet i grupper där språket för småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen är finska och svenska samt samiska och teckenspråk, för att stärka deras färdigheter i finska och svenska samt samiska och teckenspråk
- att barnen/eleverna regelbundet deltar i pedagogisk verksamhet i grupper inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen på ett autoktont språk, för att stärka deras färdigheter i språket
- att på olika sätt revitalisera autoktona språk
Koordinering av ett nationellt nätverk för undervisning på två språk
- att på ett systematiskt och innovativt sätt koordinera ett brett, nationellt nätverk för att utvidga och utveckla undervisningen på två språk i enlighet med användningsändamålet i ansökningsmeddelandet
- att sprida goda modeller för att utvidga undervisning på två språk som tagits fram inom projekt som understötts med statsunderstöd
- att stärka lärarnas pedagogiska kompetens i undervisning på två språk i småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och inom den grundläggande utbildningen, bland annat genom att ordna fortbildningar och möjligheter att knyta kontakter inom nätverk
Mål för ansökan
- stödja verksamhet som bidrar till att finländarna får mångsidigare och djupare språkkunskaper samt att öka den regionala jämlikheten inom utbildningen i enlighet med Finlands språkutbildningspolitik
trygga nationalspråkens ställning och en levande tvåspråkighet i enlighet med Nationalspråksstrategin (2021:87)
- skapa ett tolerant och fördomsfritt språkklimat, som bland annat uppnås genom att stärka och utvidga språkbadsverksamheten
- anordnande av språkberikad undervisning inom småbarnspedagogik, förskoleundervisning, eller grundläggande utbildning på orter där sådan undervisning inte erbjuds
- utvidgning och utveckling av språkberikad undervisning i småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning samt tryggande av undervisningens kontinuitet på orter där sådan undervisning redan ordnas
- anordnande av språkbadsundervisning på svenska, finska eller samiska på orter där sådan undervisning inte erbjuds
- utvidgning och utveckling av befintlig språkbadsundervisning på svenska, finska eller samiska samt tryggande av undervisningens kontinuitet på orter där sådan undervisning redan ordnas
- anordnande av omfattande undervisning på två språk inom småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning på orter där sådan undervisning inte erbjuds
- utvidgning och utveckling av befintlig omfattande undervisning på två språk inom småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning samt tryggande av undervisningens kontinuitet på orter där sådan undervisning redan ordnas
- anordnande eller utvidgning av annan småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning som stöder Nationalspråksstrategin (till exempel tandemundervisning, revitalisering av autoktona språk eller stärkande av kunskaperna i dem)
- anordnande av språkberikad småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning i syfte att revitalisera ett autoktont språk, på områden där sådan undervisning inte redan erbjuds
- koordinering av ett nationellt nätverk för undervisning på två språk
Rättsgrund
Statsunderstödslag (688/2001)