På basis av samarbetet mellan undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen har det utarbetats ett utvecklingsprogram vars åtgärder främjar att skrivelsen i regeringsprogrammet om att främja lärandet i det andra inhemska språket verkställs och som även genomför riktlinjerna i nationalspråksstrategin som publicerades i december 2021.
Åtgärderna gäller både finska som undervisas i de svenskspråkiga skolorna och svenska som undervisas i de finskspråkiga skolorna.
Syftet med undervisningen är att ge eleven mångsidiga erfarenheter av svenska eller finska samt av de kulturer som anknyter till dessa språk. Barns språkinlärning stöds med början från småbarnspedagogiken genom att stärka och utvidga språkduschverksamhet.
Undervisningen i svenska som andra inhemska språk i finskspråkiga skolor har dock helt andra mål och andra nivåkrav än finskundervisningen i svenskspråkiga skolor. Beroende på om åtgärden gäller undervisningen i finska för svenskspråkiga elever och studerande eller undervisningen i svenska för finskspråkiga elever och studerande kan det finnas skillnader i genomförandet av åtgärderna. Den gemensamma utmaningen är att både finsk- och svenskspråkiga barn och unga upplever att de klarar sig väl med engelska i alla sammanhang och att intresset för det andra inhemska språket dalar.
Den växande flerspråkigheten i det finländska samhället och de särskilda behoven hos studerande med ett annat modersmål än finska eller svenska ska också beaktas vid genomförandet av åtgärderna.
Det allmänna målet med det här specialunderstödet är att utveckla undervisningen och främja lärandet i det andra inhemska språket enligt beskrivningarna i åtgärd fem i utvecklingsprogrammet. Målet är att stärka ändamålsenligheten och kontinuiteten mellan utbildningsstadierna, öka motivationen och intresset att lära sig det andra inhemska språket samt medvetenheten om fördelarna och nyttan med det andra inhemska språket inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen samt gymnasieutbildningen.
Projekt som finansieras med det understöd som beviljas kan fokusera på ett eller flera av följande fokusområden:
- utveckla och främja språkduschverksamhet i det andra inhemska språket
- utveckla och främja besöksverksamheten, kontakten och samarbetet mellan svensk- och finskspråkiga skolor eller enheter
- utveckla och främja samarbetet med befintliga nätverk, intressegrupper och olika aktörer samt starta upp nya nätverk som syftar till att stärka och utveckla undervisningen och lärandet i det andra inhemska språket
- utveckla goda modeller och utarbeta material till barn, elever och studerande för att öka motivationen och intresset samt möjligheterna att lära sig det andra inhemska språket
- utarbeta och sprida material om nyttan av kunskaper i det andra inhemska språket till vårdnadshavare samt stärka samarbetet mellan skolor och/eller enheter och hemmet
- stärka och utveckla nordisk vänskole- och besöksverksamhet, nordiskt samarbete och studerandemobilitet.
Understödets användningsändamål
Språkduschverksamhet i det andra inhemska språket (finska/svenska) inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen
Med språkduschverksamhet i det andra inhemska språket strävar man bland annat efter att väcka nyfikenhet och intresse för språket och den språkliga omgivningen. Därtill är syftet att betona glädjen i lärandet och ge barnen möjlighet att bekanta sig med det andra inhemska språket genom varierande aktiviteter, till exempel spel, lek, sång och musik.
Projekt som finansieras med det understöd som nu beviljas kan ha ett eller flera av följande mål för programmet för utveckling av det andra inhemska språket inom småbarnspedagogiken och/eller förskoleundervisningen:
- att utveckla och främja språkduschverksamhet i det andra inhemska språket samt trygga kontinuiteten i lärandet
- att starta upp, utveckla och utnyttja nätverk för att stärka lärandet i det andra inhemska språket
- att utarbeta material och sprida goda modeller om språkduschverksamhet i det andra inhemska språket
- att sprida projektresultat och produkter samt information till vårdnadshavare om språkduschverksamhet och om fördelarna med att lära sig det andra inhemska språket.
Utveckla och främja kontakterna mellan språkgrupper inom den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen
Med utvecklingen och främjandet av kontakterna mellan språkgrupper avses bland annat samarbetsprojekt, besöksverksamhet och skapande av kontakter mellan svensk- och finskspråkiga skolor samt inom nordiskt samarbete. I utvecklingsprojektet är syftet att stärka elevernas och de studerandes motivation och intresse för att lära sig det andra inhemska språket samt konkretisera möjligheterna och nyttan med kunskaper i det andra inhemska språket i Finland och Norden. Därtill är syftet att stärka elevernas och de studerandes medvetenhet om den språkliga omgivningen samt att mångsidigt utnyttja de språkliga möjligheter som det andra inhemska språket erbjuder i elevernas och de studerandes vardag.
Projekt som finansieras med det understöd som nu beviljas kan ha ett eller flera av följande mål för programmet för utveckling av det andra inhemska språket inom den grundläggande utbildningen och/eller gymnasieutbildningen:
- att möjliggöra och ordna möten genom att bjuda in representanter för respektive språk från till exempel olika yrkes- eller samhällsområden
- att stärka och utveckla samarbetet med befintliga nätverk eller övriga aktörer samt skapa nya nätverk eller samarbetsformer
- att utveckla, utarbeta och sprida material och goda modeller för att stärka ändamålsenligheten i undervisningen och kontinuiteten i studierna i det andra inhemska språket
- att utnyttja digitala möjligheter i undervisningen och lärandet
- att utveckla och stärka nordisk vänskole- och besöksverksamhet, nordiskt samarbete samt studerandemobilitet
- att beakta och stödja behoven hos elever och studerande med annat modersmål än finska eller svenska.