Den första verksamhetsperioden inom VIP-nätverket för utveckling av krävande särskilt stöd pågick i tre års tid (2018–2020). En särskild tyngdpunkt inom utvecklingsprogrammet Utbildning för alla är i enlighet med regeringsprogrammet att etablera VIP-nätverket som en del av utvecklingsprogrammet och att utnyttja den sektorsövergripande kompetens som finns inom nätverket i närskolorna och daghemmen. Etableringen av VIP-nätverket genomförs i enlighet med regeringsprogrammets genomförandeplan under åren 2021–2022. VIP-nätverket driver verksamhet nationellt och på regional nivå på fem olika samarbetsområden. Nätverket utvecklar också det sektorsövergripande stödet med anknytning till olika teman. Statsunderstödet för att utveckla det krävande särskilda stödet, de förebyggande verksamhetsmodellerna och det tidiga stödet i inkluderade verksamhetsmiljöer är en del av programmet Utbildning för alla och åtgärderna för att etablera VIP-nätverket.
Syftet med understödet är att både regionalt och lokalt utveckla och etablera det krävande särskilda stödet, de förebyggande verksamhetsmodellerna och det tidiga stödet i inkluderande verksamhetsmiljöer inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen.
Projekten som finansieras ska fokusera på följande centrala mål för utvecklingsarbetet:
- Utveckla inklusionen i småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen: Målet är att utveckla och verkställa strukturer och verksamhetsmodeller för undervisning och sektorsövergripande samarbete som anknyter till genomförandet av inklusion.
- Utveckla det sektorsövergripande samarbetet: Målet är att skapa nya strukturer för samarbetet mellan sektorsövergripande aktörer. Det här genomförs genom att skapa konkreta gemensamma verksamhetsmodeller för de regionala aktörerna inom bildningssektorn och social- och hälsovårdssektorn.
- Förändringar i verksamhetskulturen: Målet är att aktörerna ska förbinda sig till en verksamhetskultur som präglas av en ”vi gör tillsammans-anda” samt att bygga upp ett jämlikt samarbete och förtroende. Verksamheten ska främja spridningen och utbytet av goda modeller, verktyg och innovationer. Verksamheten ska säkerställa att stödet bildar en enhetlig helhet som fortlöper från småbarnspedagogiken till förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen.
- Stärka kompetensen: Utbildningsanordnarna och skolorna ska utveckla den förebyggande verksamhetskulturen och det tidiga stödet samt verksamhetssätten inom det krävande särskilda stödet i planeringen, genomförandet och utvärderingen av stödet, så att undervisningen genomförs i enlighet med lagstiftningen och läroplansgrunderna. Projektet ska utveckla det pedagogiska ledarskapet och lärarnas kompetens som gäller bemötandet av eleven och kommunikationsfärdigheterna samt samverkan med enskilda elever och elevgruppen.
Tyngdpunkterna för projekten kan variera enligt det regionala behovet, men alla ovannämnda centrala mål ska ingå i utvecklingsverksamheten. Verksamheten ska kopplas till VIP-nätverkets arbete. Det är också en fördel för verksamheten om den har koppling till andra projekt inom undervisningssektorn och social- och hälsovårdssektorn som har liknande mål eller som har kontaktyta till de fyra förutnämnda målen. Av projekten som finansieras förutsätts modeller, verksamhetssätt och lösningar som både kan spridas och användas av andra utbildningsanordnare.
Vid bedömningen av ansökningarna beaktas projektets regionala omfattning och utbildningsanordnarnas storlek och utgångsläge. I bedömningen av ansökningarna fästs även uppmärksamhet vid om universitetens övningsskolor och privata utbildningsanordnare som finns på området medverkar i det gemensamma utvecklingsarbetet. Därtill beaktas projektets omfattning och samarbetet med sektorsövergripande aktörer. I bedömningen tas också fasta på den i ansökningsskedet utarbetade planen för hur man samarbetar med VIP-nätverkets regionala grupp i genomförandet av projektet. I ansökningarna ska den sökande beskriva hur man tryggar att verksamhetsmodellerna som utvecklas inom projektet fortsätter efter av projektet avslutats. Understödet kan inte riktas till anskaffning av apparatur.
Understödet kan användas för lönekostnader för en person eller koordinator som leder och planerar verksamheten för att utveckla inkluderingen, det krävande särskilda stödet, de förebyggande verksamhetsmodellerna och det tidiga stödet.