Nyheter

Läsårsbetyg

Aktuellt
Läsåret har avslutats och det är dags för slutbedömningen. Med öppenhet, växelverkan och samarbete som ledord bad vi om att få en bedömning av våra egna prestationer under läsåret 2018–2019. Vi fick följande svar.
Illustrationsbild från trädgården och blommorna
Antti Ikonen

Antti Ikonen
ordförande
Finlands Rektorer rf
Vitsord: 9

Av Utbildningsstyrelsens arbete det här läsåret har tydligt framgått att man är medveten om ledarskapets ökade betydelse för utvecklingen av den finländska skolan. Det här har märkts inte bara i form av ett ivrigt arbetssätt utan även i en vilja att få till stånd en djupare förståelse. Som ett exempel kan nämnas verksamheten för ledarskapet inom den lärande gemenskapen och främjandet av Grundskoleforumets utvecklingsmål för ledarskap.

Ni har satsat mer än tidigare på samarbete. På den fronten finns det förstås alltid möjlighet till förbättring, men för helheten ger jag en berömlig nia!

 

Kyösti Värri

Kyösti Värri
specialsakkunnig (gymnasieutbildning)
Finlands Kommunförbund
Vitsord: 8

Under läsåret som nu avslutats har Utbildningsstyrelsen lyckats stärka sin roll som en neutral sakkunnig som arbetar för att utveckla utbildningen och särskilt undervisningen. Utbildningsstyrelsen kunde även i högre grad framhäva sig i offentligheten som en flerstämmig organisation med en bred skara sakkunniga.

Vi stöder Utbildningsstyrelses förändring i riktningen mot ett mer systemiskt utvecklingsarbete. Vi hoppas att Utbildningsstyrelsen ytterligare ökar sitt samarbete med utbildningsanordnarna och stöder det lokala arbetet med att utveckla utbildningen. Vi understöder att Utbildningsstyrelsen flyttas upp till nästa årskurs.

 

Roosa Pajunen

Roosa Pajunen
ordförande
Finlands Gymnasistförbund
Vitsord: 9

Den största saken för oss under det här läsåret har varit grunderna till gymnasiets läroplan. Det har varit en glädje att samarbeta med Utbildningsstyrelsen. Vitsordet skulle ha blivit en full tia om det hade funnits företrädare för de studerande i alla arbetsgrupper. Diskussionen och kontakten har ändå varit bra!

Ett särskilt tack går till undervisningsrådet Petri Lehikoinen som skickade en videohälsning om arbetet till elevkårersaktörerna. Vi fick följande respons: “Det var kul att höra mer om glp-processen (förnyandet av grunderna för gymnasiets läroplan) eftersom den berör oss gymnasister mer än jag hade förstått. Videon var bäst. Tummen upp för Petri som orkar göra såna här videor.”

 

Jaakko Salo

Jaakko Salo
utvecklingschef
Undervisningssektorns Fackorganisation OAJ
Vitsord: 8

Jag baserar min bedömning på arbetet för att utveckla slutbedömningen för den grundläggande utbildningen och kunskapskraven som inletts under det här läsåret. Det är fråga om ett viktigt tema: bedömningen är inte jämlik och förfaringssätten i anslutning till bedömningen upplevs oklara vilket belastar lärarna. 

Utbildningsstyrelsen har tagit sig an det här viktiga arbetet, därav ett gott vitsord. Genom fortsatt samarbete finns det möjligheter till ett berömligt resultat under de kommande läsåren. Tack för ihärdigt arbete och trevlig sommar!

 

Ulla Siimes

Ulla Siimes
verksamhetsledare
Finlands Föräldraförbund
Vitsord: 9+

Jag ger Utbildningsstyrelsen vitsordet 9+ för läsåret 2018–2019. Av Utbildningsstyrelsens verksamhet framgår enligt mig en ny slags vilja att föra en dialog med det omgivande samhället samt en iver att göra saker på nya sätt. Jag är glad över att Utbildningsstyrelsen har kommit till insikt och börjat reflektera över utvecklingen av skolan och daghemmet ur ett bredare perspektiv och även tar i beaktande uppväxtgemenskapens betydelse för barnets uppväxt och lärande.

Vi har samarbetat intensivt för att utveckla samarbetet mellan hem och daghem/skola. Vi fortsätter med glädje det gemensamma arbetet nästa läsår!

 

Jari Lavonen

Jari Lavonen
professor, ordförande för Studentexamensnämnen, läroutbildningsforumets ordförande
Helsingfors universitet
Vitsord: 9

Utbildningsstyrelsen har på ett exemplariskt sätt lett den gemensamma processen med att utveckla grunderna för gymnasiets läroplan och aktiverat intressegrupperna att delta i arbetet. Utbildningsstyrelsen har lett eller aktivt medverkat i utvecklingsarbetet som gäller småbarnspedagogiken, grundskolan, gymnasiet och yrkesutbildningen samt lärarutbildningsforumets verksamhet.

Utbildningsstyrelsen har i sitt eget arbete på ett bra sätt beaktat resultatet av undervisningen och lärandet, lärarforskningen och utvärderingen av utbildningen samt de nationella och internationella strategiska riktlinjerna. Framför allt har Utbildningsstyrelsen aktiverat utbildningsanordnarna och företrädarna för högskolorna att delta i arbetet med att utveckla skolan och läroplanerna.

De nya riktlinjerna som lagar, förordningar och nationella utvecklingsprogram drar upp återspeglas i Utbildningsstyrelsens verksamhet, till exempel vad gäller allokeringen av resurser för lärarfortbildning.

Jag hoppas att Utbildningsstyrelsen även nästa år aktiverar intressegrupperna i utvecklingen av utbildningen och undervisningen på nationell nivå. Jag ger vitsordet nio för utmärkt ledning av processerna och högklassiga läroplansgrunder och för utarbetandet av övriga styrdokument för utbildningen och undervisningen.

….

Vi vill tacka alla för det här läsårets konstruktiva diskussioner, respons och samarbete. Vi önskar alla en skön sommar!

Ytterligare information: