Nyheter

Barns, ungas och lärares synpunkter på hur man kan lösa konflikter samlas in med webbenkät

Aktuellt Grundläggande utbildning Gymnasieutbildning Yrkesutbildning Lärare och pedagogisk personal
Den finländska konfliktlösningsorganisationen CMI och Utbildningsstyrelsen samlar med en webbenkät inom information om hur elever i grundskolans högre årskurser samt studerande i yrkesläroanstalter och gymnasier ser på motsättningar och meningsskiljaktigheter i sin egen vardag.
Tietsikalla

I enkäten får deltagarna reflektera över situationer i skolvardagen, skolresor och hobbyer samt över olika situationer i hemmet och på fritiden. Var stöter de unga på motsättningar och meningsskiljaktigheter och hur kan man lösa dem på ett lyckat sätt? Vilka iakttagelser har lärarna gjort i skol- och studiegemenskapen?

Man deltar anonymt i enkäten och det tar ungefär 1520 minuter att svara på frågorna. Enkäten kan besvaras fram till den 9 oktober 2020. Deltagandet i enkäten har redan nu varit aktivt och det har kommit in svar från fler än 7 000 unga och över 500 lärare – varje svar värdesätts fortfarande.

Den första delen av enkäten riktar sig till unga i 14–19 års ålder och den andra delen till lärare.

 

Förmågan att hantera konflikter är en medborgarfärdighet

Vi stöter alla på motsättningar mellan människor i vår vardag. Vi är olika och vi har olika förväntningar både på oss själva och på andra människor. Det är viktigt att lära sig hantera meningsskiljaktigheter och motsättningar. Man kan utveckla sina kommunikationsfärdigheter och lösa meningsmotsättningarna genom att prata.  

Våra attityder och värderingar kan inverka på hur flexibelt vi kan byta perspektiv i olika situationer. Om man kan möta den andra parten i rätt stund kan man lösa konflikten innan den ens har tagit fart. 

Enkäten är en del av arbetet med att utveckla konceptet Ahtisaaridagarna som genomförs av CMI i samarbete med Utbildningsstyrelsen och vars syfte är att främja färdigheterna att hantera konflikter i skolorna. Enkätmaterialet kan även i övrigt användas för att utveckla verksamhetskulturen i skolan och för att planera olika läromedel och evenemang.

Färdigheterna att lösa konflikter är viktiga också för att förebygga mobbning i skolorna och läroanstalterna.

– Färdigheterna att medla och lösa konflikter främjar empati- och samarbetsförmågan samt kommunikationsfärdigheterna hos alla parter samt deras förståelse av den egna rollen och de egna möjligheterna att påverka en positiv atmosfär och en gemenskapsfrämjande verksamhetskultur. Att främja det gemensamma goda förebygger och minskar också mobbning och utslagning, säger undervisningsrådet Kristina Kaihari.

Bekanta dig närmare med den nya handboken i antimobbningsarbete i skolor och läroanstalter. Handboken publiceras på svenska inom kort.

Ytterligare information:

Undervisningsrådet Kristiina Kaihari, tfn 029 533 1085, fornamn.efternamn [at] oph.fi