Nyheter

Stort intresse för utbytesperioder utomlands inom den allmänbildande utbildningen – finansieringen räcker inte till för att svara på efterfrågan

Aktuellt Gymnasieutbildning Grundläggande utbildning Erasmus+ Erasmus+ Allmänbildande utbildningen Internationell mobilitet Statistik
Det fanns ett stort intresse för att åka på utbyte utomlands i gymnasierna och skolorna inom den grundläggande utbildningen läsåret 2023–2024 på samma sätt som tidigare år. Var femte gymnasiestuderande och en procent av eleverna inom den grundläggande utbildningen åkte utomlands under en period. Den finansiering som erbjuds för utbytesperioder räcker dock inte till för att svara på den stora efterfrågan inom den allmänbildande utbildningen. Antalet elever, studerande och anställda i utländska skolor som anlände till Finland ökade jämfört med föregående läsår.
Studenter som går ner för trappan med böcker i händerna.

Intresset för utbytesperioder utomlands var stort under läsåret 2023–2024 liksom under tidigare år. Cirka en femtedel av de studerande i gymnasiet åkte utomlands på utbyte, bland eleverna inom den grundläggande utbildningen förblev andelen en procent. Finansieringen för utbyten är inte tillräcklig för att svara på den stora efterfrågan. Största delen av perioderna utomlands genomförs med extern finansiering, den största finansiären är Erasmus+.  

− I skolorna och gymnasierna finns det ett stort intresse för mobilitet i utbildningssyfte. Skolorna och gymnasierna har i år mycket aktivt ansökt om Erasmus+-finansiering för mobilitet. Under ansökningsrundan i våras kunde 40 procent av den ansökta Erasmus+-finansieringen beviljas, säger enhetschef Sirpa Holmström.

Utöver Erasmus+ kan skolorna och gymnasierna få finansiering från Nordiska ministerrådets Nordplus-program, genom statsunderstöd för internationalisering samt genom programmet Transatlantic Classroom, som är ett gemensamt program för Finland och amerikanska ambassaden i Finland. En del av verksamheten finansieras av andra aktörer, till exempel olika stiftelser.

Det är även viktigt att främja lärarnas och den övriga personalens möjligheter till internationellt samarbete och kontakter. Internationalisering för personalen skapar en stabil grund för elevernas och de studerandes möjligheter till internationalisering.

− Vi behöver lärare som uppmuntrar unga att lära sig tillsammans med unga från andra länder och ta vara på möjligheterna att lära känna och förstå andra kulturer, betonar Holmström. 

Tyskland fortsättningsvis det mest populära mållandet − ökande intresse för utbyte i Finland utomlands

Det mest populära mållandet för elev- och studerandemobiliteten är fortsättningsvis Tyskland. De andra och tredje populäraste länderna är Spanien och Italien. USA är även ett av de populäraste målländerna tack vare programmet Transatlantic Classroom för gymnasierna som inleddes 2022.

Mobiliteten verkar vara ömsesidig, eftersom elever och studerande från de mest populära målländerna också kommer till Finland. Ett undantag utgörs av Kina, som inte är ett av de populäraste målländerna bland finländarna. I Kina finns ett stort intresse för det finländska utbildningssystemet – enbart under det föregående läsåret 2023–2024 besökte 300 kinesiska lärare skolor i Finland.

− Besök från Kina har gjorts i ett fåtal skolor och då verkar det vara fråga om gruppbesök som inte nödvändigtvis har med ömsesidigt samarbete att göra, bedömer Holmström.

Mobiliteten med Finland som målland har ökat redan under flera läsår bland såväl studerande och elever som personal. Under läsåret 2023–2024 kom nästan 4 000 elever och studerande till Finland, dvs. 32 procent fler än föregående läsår.  

Under läsåret 2023–2024 kom totalt 2 994 utländska anställda till Finland inom ramen för personalmobilitet. Det här är ungefär 900 fler än under det föregående läsåret.  

Det vanligaste mållandet för personalmobiliteten var Spanien och det vanligaste ursprungslandet Tyskland. För personalens del utgörs perioderna utomlands oftast av jobbskuggning eller fortbildning. 

Flerformsmobilitet fortsätter minska i popularitet 

När det gäller mobiliteten från Finland till utlandet fortsatte flerformsmobiliteten att minska i popularitet. Vid flerformsmobilitet kombineras en utbytesperiod utomlands och virtuella studier. Den studerande eller läraren kan till exempel delta i virtuella inlärningsperioder eller workshoppar före, under eller efter utbytet. Detta möjliggör internationellt samarbete och kompetensutveckling även när möjligheterna till resande är begränsade.

Flerformsmobilitetens andel av mobiliteten är elva procent i gymnasierna och tolv procent i grundskolorna, medan motsvarande andelar året innan var 14 respektive 18 procent. Flerformsmobilitet från utlandet till Finland är däremot fortfarande populärt och utgör ungefär en fjärdedel av all mobilitet med Finland som målland. 

Mer information

På begäran från allmänheten samlar vi in information om internationell verksamhet under läsåret 2024–2025 på ett förnyat sätt. Ni kan smidigt fylla i era uppgifter i enkäten allt eftersom ni har internationella evenemang. Statistikenkäten är öppen och kan kompletteras fram till den 15 juni 2025. Länken till statistikenkäten har skickats till rektorn/skolledaren via e-post den 20 november 2024.

Enhetschef Sirpa Holmström, tfn +358 29 533 1340, sirpa.holmstrom [at] oph.fi (sirpa[dot]holmstrom[at]oph[dot]fi)