Under temaveckan för småbarnspedagogiken blir vi inspirerade av matematiken!

Målet för temaveckan är att sätta fokus på betydelsen av matematiskt tänkande och lärande. Småbarnspedagogiken har som uppdrag att ge barnen färdigheter att iaktta, strukturera och förstå sin omgivning. Småbarnspedagogiken ska stödja utvecklingen av barnens matematiska tänkande och stärka en positiv inställning till matematiken.
Målet med småbarnspedagogiken är att erbjuda barnen, oberoende av på vilket stadium av sitt matematiska tänkande de befinner sig, glädje över insikt och lärande. Barnen ska stifta bekantskap med matematiken och dess delområden på ett åskådligt och lekfullt sätt. Barnen ska uppmuntras att fundera över och beskriva sina matematiska iakttagelser. Med barnen kan man till exempel klassificera, jämföra och rangordna saker och ting. Barnen ska också uppmuntras att hitta problem som anknyter till lärmiljön, fundera över dem, dra slutsatser och söka lösningar på dem.
Matematik är också att lära sig språk
Det matematiska tänkandet börjar med iakttagelser och att man sätter ord på dem och bildar begrepp. Man ska sätta begrepp på barnens egna och gemensamma iakttagelser och sätta namn på och känna igen de olika egenskaperna och man ska sträva efter att i undervisningen kategorisera de olika begreppen som hör ihop med iakttagelserna.
Med temaveckan vill vi uppmuntra aktörerna inom småbarnspedagogik till ett kontinuerligt och systematiskt arbete inom den småbarnspedagogiska verksamheten på daghem, inom familjedagvård och öppen småbarnspedagogik. Utbildningsstyrelsen publicerar under veckan olika material på den sedan tidigare bekanta webbsidan Småbarnspedagogiken firas med en temavecka. I materialet ingår generaldirektör Minna Kelhäs videohälsning till personalen inom småbarnspedagogiken och annat material med anknytning till veckans tema. Temaveckans material publiceras från och med den 2 september på temaveckans egna webbsidor.
Använd materialet i ditt arbete!
Dela upplevelser och insikter under temaveckan i sociala medier med hashtaggen #vasuistavauhtia eller #SmapedDagen
Temaveckan kulminerar i en dag med lokala evenemang fredagen den 6 september. Dagen utgör ett ypperligt tillfälle att tillsammans med vårdnadshavarna, kommuninvånarna och beslutsfattarna diskutera hur man arbetar i enlighet med de lokala planerna för småbarnspedagogik och hur verksamheten utvecklas tillsammans med barnen.
Matematiskt tänkande är även temat för föräldrakvällen den 4 september
Utbildningsstyrelsen ordnar för fjärde gången under temaveckan tillsammans med sina samarbetspartner Världens största föräldrakväll för småbarnspedagogiken onsdagen den 4 september klockan 17.50. Tema för kvällen är barns matematiska tänkande. Hur kan matematiska färdigheter främjas i vardagliga situationer med hjälp av lek, insikter och glädje i lärandet?
Vi önskar alla föräldrar och vårdnadshavare till barn inom småbarnspedagogiken och hela personalen inom småbarnspedagogik välkomna till evenemanget. Föräldrakvällen är en ypperlig möjlighet att dela erfarenheter med andra föräldrar och vårdnadshavare.
Kontaktpersoner för temaveckan 2024
- Charlotta Rehn, undervisningsråd
- Kati Costiander, undervisningsråd
- Kati Kaplin-Sainio, undervisningsråd
- Heidi Sairanen, undervisningsråd
fornamn.efternamn(at)oph.fi