Beredningen av nya gymnasiediplom inleds vid Utbildningsstyrelsen
Gymnasiediplomen erbjuder den studerande i gymnasiet möjlighet att visa en specialkompetens och ett specialintresse i ett läroämne eller en läroämnesgrupp. Utbildningsstyrelsen utarbetar tre nya gymnasiediplom 2026–2027. De nya diplomens arbetsnamn är gymnasiediplom i ordkonst, gymnasiediplom i vetenskap och teknik och gymnasiediplom i entreprenörskap. Arbetet är en del av utvecklingen av gymnasiediplomsystemet som påbörjades 2024.
Utbildningsstyrelsen förnyar systemet för att gymnasiediplomen inom den närmaste framtiden ska kunna avläggas i större utsträckning än för närvarande i gymnasierna. Målet är även att det ska vara smidigt för de studerande att avlägga diplomen och att gymnasiediplomen ska utnyttjas i större utsträckning vid antagningen av högskolestuderande.
Utbildningsstyrelsen har som mål utfärda ändringsföreskriften för grunderna för gymnasiets läroplan som gäller gymnasiediplomen före utgången av 2026. Utbildningsstyrelsen utfärdar anvisningar för avläggandet av de nya gymnasiediplomen våren 2027. De uppdaterade läroplanerna tas i bruk i gymnasierna senast den 1 augusti 2027.
Gymnasiediplomen i bildkonst, gymnastik och musik är inte längre en del av utbudet av gymnasiediplom för studerande som inleder sina gymnasiestudier den 1 augusti 2027. Studentexamensnämnden har inlett beredningen av studentexamensprov i konst- och färdighetsämnen vilka ordnas första gången hösten 2029.
Gymnasiediplomsystemet inleddes 1995 och de senaste ändringarna i utbudet av gymnasiediplom genomfördes år 2004. De senaste ändringarna i utbudet av gymnasiediplom genomfördes år 2004. Systemet förnyas även denna gång i nära samarbete med gymnasierna, universiteten och de övriga intressegrupperna. I samband med detta förenhetligas även premisserna för anordnandet av gymnasiediplomen och riktlinjerna för bedömningen. De gemensamma riktlinjerna för utvecklings- och uppdateringsarbetet som är under beredning gäller gymnasiediplomets struktur samt bedömningsförfarandet och terminologin.
Målet med förnyelsen är att stärka gymnasiediplomens betydelse i gymnasiestudierna och vid studerandeantagningen
Utbildningsstyrelsen utredde våren 2025 som stöd för beredningsarbetet utbildningsanordnarnas, gymnasiernas och andra intressegruppers åsikter om hur och varför utbudet av gymnasiediplom borde förnyas som en del av den allmänbildande gymnasieutbildningen. Vi tog emot totalt 83 svar genom vår webbenkät och fick 27 förslag på nya gymnasiediplom.
De mest populära förslagen var gymnasiediplom i ordkonst, teknik, entreprenörskap och cirkuskonst. Svaren bedömdes särskilt med tanke på förutsättningarna och utvecklingsutsikterna för att anordna gymnasiediplomen. Enligt en rapport som Utbildningsstyrelsen producerat om enkätresultaten skulle gymnasiediplom som påvisar specialkompetens och specialintresse för ordkonst, teknik och entreprenörskap på ett mångsidigt sätt förverkliga de mål som ställts upp för gymnasieutbildningen och gymnasiediplomen. Utifrån Utbildningsstyrelsens helhetsbedömning har de här tre ämnena de bästa utgångspunkterna för arbetet med att utveckla gymnasiediplomen. Dessutom verkar framtidsutsikterna för anordnandet av gymnasiediplomen i fråga vara särskilt positiva utifrån enkäten.
Utbildningsstyrelsen har bedömt möjligheterna att genomföra de nya gymnasiediplomen på nationell nivå. Vid helhetsbedömningen har gymnasieutbildningens allmänbildande uppgift, grunderna för gymnasiets läroplan samt utbildningsanordnarnas och gymnasiernas resurser beaktats. I bedömningen har vi även utnyttjat resultaten från Utbildningsstyrelsens webbenkät samt identifierat samhälleliga behov.
Utbildningsstyrelsen tillsätter arbetsgrupper för utvecklingen av gymnasiediplomen i början av 2026.
Utbildningsstyrelsen utvecklar gymnasiediplomsystemet i enlighet med lagstiftningen och läroplansgrunderna, så att de gymnasiediplom som avläggs i olika läroämnesgrupper eller läroämnen kompletterar det kunnande som påvisas genom gymnasiets avgångsbetyg och studentexamensbetyget. De nya gymnasiediplomen innebär även en möjlighet att visa sådan specialkompetens och sådant specialintresse som det inte är möjligt att visa i proven som ingår i studentexamen.
Du kan besvara vår enkät om samarbetet och erkännande av kunnande fram till den 28 november
Utbildningsstyrelsen har idag öppnat en enkät om samarbetet vid anordnandet av gymnasiediplomstudier samt tillvägagångssätten för erkännande och tillgodoräknande av kunnande. Vi önskar få synpunkter av utbildningsanordnare, gymnasier, studerande och de läroanstalter som vi samarbetar med. Enkäten kan besvaras till och med den 28 november. Vi ser fram emot ditt svar! Utbildningsstyrelsen skickar även information om enkäten till gymnasierna och utbildningsanordnarna via Studieinfo.
Gymnasiediplomseminarium i januari 2026
Vi ordnar ett avgiftsfritt gymnasiediplomseminarium den 19 januari 2026 i Helsingfors. Under seminariet presenteras resultaten av utvecklingsarbetet hittills. Under seminariet behandlas till exempel nya stödmaterial, inledningen av utvecklingen av de nya gymnasiediplomen och kommande ändringar i anvisningarna för avläggandet av gymnasiediplomen.
Parallellt med arbetet med att utveckla gymnasiediplomen är temat för seminariet även att stödja beredningen av studentproven i konst- och färdighetsämnen. Programmet för seminariet publiceras och förhandsanmälan till seminariet öppnas i november i vår evenemangskalender.
Mer information:
Sofia Stolt, undervisningsråd, sofia.stolt [at] oph.fi, tfn 029 533 1233