Nyheter

Ge respons på utkasten till läroplansgrunder: S2-undervisningen revideras och tilläggsundervisning för förberedande undervisning introduceras

Aktuellt Grundläggande utbildning Förberedande undervisning Modersmål och litteratur Det andra inhemska språket, svenska (ruotsi) Det andra inhemska språket, finska
Utbildningsstyrelsen reviderar läroplansgrunderna för den undervisning som förbereder för den grundläggande utbildningen och lärokurserna svenska/finska som andraspråk och litteratur (S2). Vi ber nu om respons på utkasten till grunderna. Syftet med de reviderade grunderna är att stärka kunskaperna i svenska och finska hos elever med invandrarbakgrund. Utlåtanden kan ges 6–31.10.2025.
Dekorativ bild

Utbildningsstyrelsen uppdaterar under slutet av 2025  

  • grunderna för läroplanen för den undervisning som förbereder för den grundläggande utbildningen (2015) och
  • grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen (2014), både när det gäller tilläggsundervisning för förberedande undervisning och lärokurserna svenska/finska som andraspråk och litteratur (senare i nyheten S2-undervisning).

Utbildningsstyrelsen ber nu om kommentarer till utkasten särskilt av lärare som ger förberedande undervisning och undervisning i svenska eller finska som andraspråk, utbildningsanordnare och forskare. Utlåtanden kan ges 6–31.10.2025 i tjänsten Utlåtande.fi som är öppen för alla.

– När vi utarbetade utkasten hörde vi representanter för våra intressegrupper. Efter remissbehandlingen går vi igenom responsen och utnyttjar den för att färdigställa grunderna, säger undervisningsrådet Katri Kuukka.

Revideringen av grunderna baserar sig på regeringsprogrammet samt målen i regeringens halvtidsöversyn i syfte att främja kunskaperna i svenska och finska för elever med invandrarbakgrund inom den grundläggande utbildningen.

De reviderade läroplansgrunderna träder i kraft den 1 augusti 2026. Före den 1 augusti 2026 ska utbildningsanordnarna uppdatera de lokala läroplanerna. Utbildningsstyrelsen stöder utbildningsanordnarna med bland annat webbinarier och stödmaterial våren 2026.

– Nästa år utlyser vi även ett statsunderstöd för utbildningsanordnare till stöd för utvecklingen av S2-undervisningen, tillägger undervisningsrådet Sanna Voipio-Huovinen

Tilläggsundervisning för förberedande undervisning stöder eleven i den grundläggande utbildningen

Syftet med den undervisning som förbereder för den grundläggande utbildningen är att ge barn och unga med invandrarbakgrund tillräckliga kunskaper i svenska eller finska och övriga färdigheter som behövs för förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Den förberedande undervisningen främjar även elevens harmoniska utveckling och integrering i det finländska samhället. 

Den förberedande undervisningens längd är vanligtvis ett år. Det har varit möjligt för kommunen att fortsätta den förberedande undervisningen på egen bekostnad även efter detta. I fortsättningen kan eleven efter den förberedande undervisningen delta i tilläggsundervisning för förberedande undervisning som ordnas inom den grundläggande utbildningen under högst ett år.  Tilläggsundervisningen stärker i synnerhet elevens grundläggande språkfärdigheter som hen behöver i studierna i olika läroämnen. Lärarna bedömer om det finns ett behov av tilläggsundervisning. 

Tilläggsundervisningen är avsedd särskilt för de elever som har bristfällig erfarenhet av skolgång och som kommit till den finländska skolan först i slutskedet av den grundläggande utbildningen.

– Tilläggsundervisningen hjälper eleven göra framsteg i studierna och slutföra den grundläggande utbildningens lärokurs, konstaterar undervisningsrådet Katri Kuukka.

Revideringen av grunderna säkerställer att S2-undervisningen ges de elever som behöver undervisningen

En elev med invandrarbakgrund studerar S2-lärokursen om kunskaperna i svenska eller finska inte ännu räcker till för studier enligt lärokursen svenska och litteratur eller finska och litteratur. Lärokursen stöder även elevens studier i andra läroämnen och delaktighet i skolgemenskapen.  

I grunderna preciseras när S2-lärokursen är den ändamålsenliga lärokursen för eleven. Undervisningen ges elever med betydande brister i kunskaperna i svenska eller finska. Med de reviderade läroplansgrunderna säkerställs att undervisningen ges de elever som har nytta av S2-undervisning.

– Det viktiga är att utbildningsanordnarna i fortsättningen i sina lokala läroplaner noggrannare än för närvarande beskriver elevernas övergång mellan lärokurserna. Det här är särskilt viktigt efter årskurs 2 och 6 och i årskurs 7–9. Lokalt har det funnits stora skillnader i hur man väljer den lämpligaste lärokursen för eleven, konstaterar undervisningsrådet Sanna Voipio-Huovinen.

Utbildningsstyrelsen kommer även att utarbeta ett material för bedömning av elevens språkkunskaper, som förtydligar hur man skapar en smidig övergång mellan lärokurserna för eleven. 

Mer information:

Förberedande undervisning:

  • Sonja Hyvönen, undervisningsråd, sonja.hyvonen [at] oph.fi (sonja[dot]hyvonen[at]oph[dot]fi)

S2-undervisning:

  • lärokursen svenska som andraspråk och litteratur: Sofia Stolt, undervisningsråd, sofia.stolt [at] oph.fi (sofia[dot]stolt[at]oph[dot]fi)