Grunderna för planen för småbarnspedagogik från 2018 innehåller en tungt vägande mening om hållbar utveckling: ”Vikten av en ekologiskt, socialt, kulturellt och ekonomiskt hållbar livsstil ska beaktas i all verksamhet.”
Ekologisk hållbarhet är till exempel
- sortering och återvinning
- användning av el och vatten
- kontroll av mängden plast.
Social hållbarhet är
- vänlig växelverkan
- beaktande av barnens styrkor och känslor
- tryggande av barnens delaktighet och påverkansmöjligheter.
Ekonomisk hållbarhet är
- kloka val
- att göra inköp på till exempel loppmarknader och återvinningscentraler.
Kulturell hållbarhet omfattar
- såväl traditionella lekar som kulturell mångfald
- acceptans av olika värderingar och åsikter.
Allemansrätten som en nordisk specialitet är också en del av den kulturella hållbarheten, likaså iakttagande av byggnaders arkitektur, till exempel att man beundrar den symmetriska kompositionen av färger, former och dekorationer.
I grunderna för planen för småbarnspedagogik nämns också FN:s globala mål för hållbar utveckling, Agenda 2030. I anslutning till detta har Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy skapat webbplatsen Palloässät med konkreta praktiska idéer för genomförandet av Barnens Agenda 2030. År 2020 fanns på webbplatsen material om målen 12–17, inklusive klimatmålen. På webbplatsen finns lekinstruktioner, berättelser, videor och musik. Palloässät finns också som mobilapp, i vilken barnen kan spela spel och utföra uppgifter på egen hand.