Hanski
- Rekommenderad speltid cirka 5 minuter.
- Ni vet en del om Hanski. Men ni behöver få mer information för att kunna fortsätta spela.
- Utveckla figuren Hanski vidare inom gruppen genom att göra en tankekarta.
- Anteckna, skriv och vid behov rita uppgifter om Hanski i kartan:
- Vilka saker tycker ni att saknas i informationen om Hanski? Till exempel var Hanski bor? Hur gammal är Hanski? Hur bor Hanski? Vilka människor ingår i Hanskis liv? Lägg alltså mer kött på benen.
När ni har gjort övning 1, kan ni gå vidare till övning 2.
- Rekommenderad speltid cirka 3–5 minuter.
Utforska nu Hanskis drömmar:
- Vilka medvetna drömmar har Hanski redan?
- Vad strävar Hanski efter?
- Vad annat drömmer Hanski om?
Studera också menyn med egenskaper nedan. Välj de egenskaper från den som ni tycker att Hanski behöver för att kunna uppnå sina drömmar och övervinna sina utmaningar. Välj minst två egenskaper som ni anser att skulle stötta Hanskis resa.
- kreativ
- lugn
- spänd
- rolig
- nyfiken
- entusiastisk
- flitig
- energisk
- empatisk
- beslutsam
- hygglig
- känslosam
- drömmande
- pigg
- fåfäng
- ansvarsfull
- förstående
- avslappnad
- grubblande
- positiv
- käck
- misstänksam
- livlig
- pratsam
- ovetande
När ni har diskuterat drömmarna och valt egenskaper, är Hanski klar för sin resa och övning 3.
- Rekommenderad speltid cirka 10 minuter.
Härnäst stöter Hanski på utmaningar i vardagen. Ert uppdrag är att hjälpa Hanski att klara utmaningarna så gott det går.
Hanskis utmaning har varit ett drogproblem, som hen småningom har övervunnit. Hanski ansöker till en cirkusskola och drömmer om jobb inom den branschen. Hen måste sammanställa en CV att skicka till skolan. Hanski har svårigheter att få sin CV gjord. Alltid när hen börjar göra en lista över vilka erfarenheter hen har eller inte har, stämplar det hen som en person med mentala hälsoutmaningar eller drogproblem.
1. Bekanta er som grupp med följande värde i ungdomsstrategin:
#5 Mental hälsa och välbefinnande
- Bakgrundsinformation: Ett stort och ökande antal ungdomar i hela Europa ger uttryck för sin oro över förekomsten av mentala hälsoproblem, t.ex. hög stress, ångest, depression och andra psykiska sjukdomar, bland sina jämnåriga. Ungdomar lyfter fram de enorma påfrestningar från samhällets sida som de står inför i dag och uttrycker ett behov av att förbättra tillgången till psykiatrisk hälso- och sjukvård för ungdomar.
- Mål: Skapa ett bättre psykiskt välbefinnande och få slut på stigmatiseringen av psykisk ohälsa, och därigenom främja alla ungdomars sociala inkludering.
2. Hjälp Hanski att sammanställa en CV. Skapa en CV för Hanski som ger hen goda möjligheter att komma in på skolan eller få ett jobb.
När utmaningen i övning 3 är löst, kan ni gå vidare till övning 4.
- Rekommenderad speltid cirka 10 minuter.
Drömmarna är inte ännu uppnådda. Det krävs ytterligare utveckling.
Hanski har haft utmaningar i vardagen. På grund av sin bakgrund är hen i en situation där det finns en verklig risk för utanförskap. Hanski har svårt att gå hemifrån och det finns inte riktigt några människor i hens liv som är i samma livssituation.
1. Bekanta er som grupp med följande värde i ungdomsstrategin:
#3 Inkluderande samhällen
- Bakgrundsinformation: En tredjedel av ungdomarna i Europa riskerar att hamna i fattigdom och socialt utanförskap. Många kan inte åtnjuta sina sociala rättigheter. Många drabbas fortfarande av diskriminering på flera grunder, upplever fördomar och hatbrott. Ny migration har inneburit ett flertal sociala utmaningar och utmaningar som rör inkludering. Det är därför av största vikt att arbeta för att alla ungdomar i Europa, även de mest marginaliserade och utestängda, ska kunna åtnjuta sina rättigheter.
- Mål: Möjliggöra och säkerställa alla ungdomars inkludering i samhället.
2. Fundera över Hanskis vardag genom att svara på frågorna nedan. Svaret på minst tre frågor ska vara nej. Undersök vilka olika stigar olika svar på frågorna leder till. Hur övervinner Hanski risken för utanförskap?
a. Hanski vaknar kl. 9 på morgonen. Stiger hen upp?
- Ja: Varför stiger Hanski upp? Vad är det första hen gör?
- Nej: Varför stannar Hanski kvar i sängen? Är det här typiskt för Hanski?
b. Äter Hanski frukost?
- Ja: Vad äter hen?
- Nej: Varför äter hen inte?
c. Hanskis telefon ringer. Numret börjar med 02 och alltså från en officiell inrättning. Det kan till exempel vara FPA eller arbetskraftsbyrån. Svarar Hanski i telefon?
- Ja: Vad gäller samtalet? Hur framskrider ärendet?
- Nej: Varför svarar Hanski inte? Vad hindrar hen?
d. Det ligger brev som kommit med posten vid dörren. Öppnar Hanski breven?
- Ja: Vad är det i breven? Öppnar Hanski alltid breven?
- Nej: Varför öppnar Hanski inte breven? Är det här typiskt för Hanski?
e. Hanski får ett sms av sin kontaktperson inom uppsökande ungdomsarbete. Det är en påminnelse om träffen som de ska ha om en timme. Går Hanski till träffen?
- Ja: Vilka saker vill Hanski utreda med sin kontaktperson? Hur framskrider Hanskis ärende?
- Nej: Varför går Hanski inte till träffen? Hur framskrider Hanskis ärende? Hur ställer sig kontaktpersonen till att träffen inte blir av?
f. En kompis bjuder in Hanski till kvällen för att spela videospel och dricka öl. Går Hanski till kompisen?
- Ja: Vad får honom att gå? Hurdana kompisar har Hanski?
- Nej: Varför svarar Hanski nej? Vad får honom att inte gå till kompisen?
När ni har slutfört övning 4 kan ni gå vidare till övning 5 eller jokerövningen.
- Rekommenderad speltid 5–10 minuter.
- Om ni har tid, kan ni istället för den här övningen göra jokerövningen.
Hanski har nu löst utmaningar och tagit sikte på framtiden och sina egna drömmar. Er resa med Hanski börjar nå sitt slut.
Värde #11 Ungdomsorganisationer och europeiska program i EU:s ungdomsstrategi lyfter fram betydelsen av europeiska ungdomsorganisationer och program för att forma det europeiska samhället och skapa framtida möjligheter för unga. Europeiska program är till exempel Erasmus+ för ungdomssektorn och Europeiska solidaritetskåren.
- Hur fortsätter Hanskis liv härifrån?
- Vilka råd skulle ni ge Hanski som vägkost?
- Hur känner ni inför Hanskis fortsatta väg?
- Kan Hanski kanske få nytta av innehållet i programmen Erasmus+ eller Europeiska solidaritetskåren?
- Om ni vill kan ni ta er en titt på programmens innehåll.
- Förbered er att presentera Hanski och hens väg i ett 1 minut långt hisstal för de andra grupperna.
- Ni har alltså 1 minut på er för presentationen.
Det har gått bra för Hanski och resplanen mot drömmarna har klarnat! Ni är nära spelets slut! Vad mer skulle ni erbjuda Hanski för att föra hen ännu närmare drömmarna eller göra dem lättare att uppnå?
Värde #11 Ungdomsorganisationer och europeiska program i EU:s ungdomsstrategi lyfter fram betydelsen av europeiska ungdomsorganisationer och program för att forma det europeiska samhället och skapa framtida möjligheter för unga. Europeiska program är till exempel Erasmus+ för ungdomssektorn och Europeiska solidaritetskåren.
I jokerövningen har ni fem minuter på er att planera ett projekt som skulle ge Hanski möjligheter att komma närmare sina drömmars uppfyllelse.
- Projektet kan också vara sådant att det erbjuder Hanski något nytt.
- Utgå från era första idéer och utveckla projektet modigt.
- Förbered er att presentera Hanski och ert projekt i ett 1 minut långt hisstal för de andra grupperna.
- Ni har alltså 1 minut på er för presentationen.
Efter övningen samlas alla grupper och presenterar sina projekt. Alla grupper kommenterar varandras projekt.
- Rekommenderad tid är fritt valbar.
Snart är det dags att ta avsked av Hanski. Tack för den gemensamma resan med Hanski och gruppen!
Ni samlas nu med de övriga grupperna.
Spelet avslutas med att handledaren ställer er frågor.