Att bygga resiliens – stöd för demokratifostran
Finländarnas åsikter är ofta allt mer polariserade. Medierna bombarderar dagligen barn och unga med information om kontroversiella teman. I sociala medier presenteras teman ofta polariserat, partiskt eller till och med missvisande. En stark mediekompetens är en del av resiliens, flexibilitet, förmågan att klara sig och förmågan att anpassa sig i oförutsebara situationer. Resiliens skyddar barn och unga från att bli anhängare av extremistiska rörelser. Undervisning och småbarnspedagogik bygger upp en värdegrund som respekterar de grundläggande rättigheterna och ger färdigheter, engagemang och goda modeller för handlingar hos en aktiv medborgare.
Publikationen Att bygga resiliens – Stöd för demokratifostran innehåller en samling artiklar av sakkunniga. Skolorna som deltagit i det nordiska DEMBRA-projektet som strävar efter att utveckla de demokratiska färdigheterna lyfter också fram sina erfarenheter och tankar kring hur skolorna kan bygga upp resiliens och stärka det demokratiska kunnandet.
Publikationen är en del av stödet för att implementera det nationella åtgärdsprogrammet för förebyggande av våldsbejakande radikalisering och extremism inom utbildningsväsendet. I anslutning till åtgärdsprogrammet har tidigare publicerats en handbok om konstruktiv interaktion. I publikationen Att bygga resiliens – Stöd för demokratifostran har småbarnspedagogiken tagits med som ett nytt perspektiv.