Det är framförallt flickor och kvinnor som tillbringar studieperioder utomlands – på alla utbildningsstadier och inom alla utbildningsområden. Många kvinnodominerade branscher visar höga siffror när det gäller studieperioder utomlands, men kvinnor åker med större sannolikhet utomlands också inom mansdominerade branscher. Undersökningar visar att bl.a. kostnaderna, avståndet till närstående och rädsla för att studierna ska fördröjas utgör hinder för studier utomlands.
I Europa har man undersökt hur högskolestuderandes socioekonomiska bakgrund inverkar på de studerandes internationalisering. Enligt resultaten har också de finländska studerande som planerar att tillbringa och tillbringar studieperioder utomlands en högre socioekonomisk bakgrund än de som inte åker utomlands för att studera. Undersökningar visar däremot också att studerande från en lägre socioekonomisk bakgrund relativt sett har mer nytta av internationella erfarenheter. Internationalisering kan vara den avgörande faktorn till att en studerande når sin fulla potential.
Även boendeorten har betydelse. I förhållande till årskursens storlek är högskolestuderande från Södra Finland och yrkesstuderande från norra Finland de mest aktiva med att åka utomlands, medan man mera sällan åker iväg från Östra Finland. I fråga om skolornas elevmobilitet är Nyland och Norra Karelen de mest aktiva och Päijänne-Tavastland och Norra Savolax de minst aktiva landskapen, när antalet utresande ställs i förhållande till det totala antalet elever i landskapet.
Man har också märkt att samma personer samlar på sig internationella erfarenheter, till och med från ett utbildningsstadium till ett annat. Den som en gång har åkt utomlands för att studera åker mest sannolikt på nytt. Internationalisering inleds tidigt och erfarenheter samlas in under hela utbildningsvägen.
Endast en procent av eleverna i grundskolan tillbringar perioder utomlands och således har internationaliseringen på hemmaplan en viktig roll när det gäller att främja jämlikhet inom internationaliseringen. Också den internationaliseringsfrämjande verksamheten – utländska gäster, temadagar, workshoppar, lägerskolor och så vidare – lockar i högre grad dem som redan har internationella erfarenheter.