Det pedagogiska målet för säkerhetsfostran är att skapa en atmosfär där eleverna tillägnar sig trygghetsfrämjande attityder (Lindfors 2012). Samspelet mellan läraren och eleverna spelar en central roll för utvecklandet av arbetarskyddet. Trygga arbetsmodeller skapas genom kommunikativt sampel mellan lärare och elever. Då lärarna och eleverna kan lita på varandra, skapas en god och konstruktiv atmosfär. En god social atmosfär bidrar också till och stärker arbetarskyddet (Kemppinen & Koskivirta 2015). Säkerhetskultur omfattar individens föreställningar, värderingar, attityder och roller samt på organisationsnivå regler, normer, växelverkan, atmosfär och handlingsmönster. Säkerhetskulturen bestämmer hur trygg lärmiljö läroanstalten erbjuder och hur man lyckas få eleverna att fästa avseende vid en trygg verksamhetskultur (Lindfors 2012). En trygg lärmiljö i slöjd är en samverkande helhet bestående av säkerhetskultur och säkerhetsfostran (figur 1).